Afstelling Peugeot Ludix

Marwan

110, 120, 130, geen enkel probleem
Ik maak toch maar een topic aan want de afstelling van mijn Ludix zal te groot zijn voor het 'kleine vraagjes topic'.

Het gaat om een 45km/h 2t Ludix met een 12.5mm Gurtner carb. Sproeier zit tussen de 49-52. Zal dat later eens voor de zekerheid checken.

Valse lucht
Scooter trekt geen valse lucht voor zover ik weet. Hand op de luchtfilterslang en hij valt uit. Goed om te weten is dat het luchtfilter uit twee onderdelen bestaat, de box (bestaande uit twee helften) en de luchtfilterslang welke op de carb zit geïnstalleerd door middel van een slangenklem. Eenmaal de luchtfilterbox er ook op gemonteerd te hebben, vervolgens met remreiniger gecheckt en ik merk geen verschil in toeren. Ik heb gespoten op het spruitstuk, carburateur (op alle poorten en aansluitingen) en het luchtfilter (inclusief het stuk tussen de box en de slang).

Afstelling luchtschroef
Wat wel merkwaardig is, is dat de scooter heel laagtoerig blijft draaien als de luchtschroef dicht zit. Je merkt wel dat ie smoort, maar hij staat op het puntje van uitvallen.

Ik heb alles geprobeerd qua slagen bij de luchtschroef. Van 1,5 slag (1x 360 graden en dan nog 1x 180 graden) tot 3,5 slag. In eerste instantie reed hij prima, maar had ik wel het gevoel dat ie werd gesmoord bij het optrekken. Na een beetje pielen met de luchtschroef is de scooter alleen maar meer gaan verzuipen. Zodanig dat ik een stukje terug moest lopen. Scooter draaide wel stationair, maar trekt maar voor 1 seconde op, alvorens hij de toeren vrij rap afbouwt totdat hij weer stationair loopt. Dit alles terwijl ik nog gas geef. Zie onderstaande video voor meer context.


Kleur van de bougie is hieronder te vinden. Dit is gedurende het hele proces hetzelfde gebleven, zowel tijdens het stukje waarin die alleen gesmoord optrok, tot het stuk dat ie niet meer op het gas reageert.

Wat me ook is opgevallen is het verloop van mijn toerental bij gas geven. In de video die ik heb opgenomen geef ik minimaal maar consistent steeds meer gas. Dit zou ook niet moeten kunnen neem ik aan? Vanaf 00:15 is het vol gas.


Soms bouwt die wel gewoon evenredig toeren op als hij eventjes niet heeft gedraaid.
 

Attachments

  • IMG_5653.jpeg
    IMG_5653.jpeg
    151.1 KB · Views: 7
Advertisement - register to remove this

Top thanks, dan snap ik dat concept nu ook!

Ik moet zeggen dat de aansluiting en de bedrading van de choke helemaal onder de olie zaten. Is dit iets wat funest is voor de choke?

Het zit ook precies onder de oliepomp en olietankje, dus het is een beetje onvermijdelijk dat als er af en toe een druppeltje gaat, of ik wat olie mors, dat het dan daarop beland.
Deze olie bijt niet zover ik weet. Zolang de olie niet de aansluiting in loopt lijkt t me geen punt. En mijn ervaring met 2 takt en zeker Peugeot is dat echt altijd delen modder vet (kunnen) zijn.
 
Last edited:
Deze olie bijt niet zover ik weet. Zolang de olie niet de aansluiting in loopt lijkt t me geen punt. En mijn ervaring met 2 takt en zeker Peugeot is dat echt altijd delen modder vet (kunnen) zijn.
Hahah de aansluitingen zaten er ook helemaal onder, zowel binnen als buiten.

Blijft lastig afstellen. Koud slaat ie af als hij warm heerlijk stationair loopt. Zet ik de stationairschroef hoger start hij koud in een keer, maar rijdt hij warm uit zichzelf zonder gas. Ook blijft de luchtschroef niet echt in toeren veranderen als ik een slag open of dicht draai. Je merkt pas echt verschil als de schroef heel ver open is of heel ver dicht.
 
Zou dit slangetje ook te maken hebben met de afstelling? Hij gaat rechtstreeks het blok in. Toen ik dit blok had aangeschaft was het slangetje gewoon open. Monteur had deze dichtgemaakt omdat hij anders maar niet liep.
 

Attachments

  • IMG_5749.jpeg
    IMG_5749.jpeg
    227.9 KB · Views: 12
  • IMG_5752.jpeg
    IMG_5752.jpeg
    307 KB · Views: 12
Gaat hij echt het blok in , of is het misschien de aftap van de vlotterkamer. Als deze niet gevuld wordt , loopt hij natuurlijk ook niet . Komt er iets uit als je de knoop eruit haalt ? Of anders een vacuum slang van jet sls gedeelte . Kun je hem volgen , waar hij precies naar toe loopt ?
 
Gaat hij echt het blok in , of is het misschien de aftap van de vlotterkamer. Als deze niet gevuld wordt , loopt hij natuurlijk ook niet . Komt er iets uit als je de knoop eruit haalt ? Of anders een vacuum slang van jet sls gedeelte . Kun je hem volgen , waar hij precies naar toe loopt ?
Nee ik heb geen slang lopen vanuit de carburateur buiten de olie- en benzineslang. Ik heb hem dus gevolgd en dan kom je uit op de tweede foto. Of hij echt het blok in gaat weet ik niet. Ik heb deze aansluiting namelijk nooit gezien. Blijkbaar is het een tutje die uit het blok steekt waar het slangetje d.m.v. een klem aan vast zit? Dan is het dus de vacuüm slang van het sls-gedeelte? Heb eerlijk gezegd ook geen idee wat dat is en of het invloed heeft op de afstelling.
 
Maar hoe zit het nu met de sproeier?
De meeste (behalve de Blaster) zitten vrij hoog qua standaard hoofdsproeier!

Hoofdsproeier (main jet): 56
Stationair (idle jet): 36
Choke sproeier (starter jet): 45
Luchtschroef (mixture screw): 1 3/4 tot 1 1/2
Stationair toerental (idle adjustment): 1.600 RPM.

Bovenstaande is de standaard setting vanuit de fabriek voor de Gurtner PY 12 carburateur.
Dit even ter info! Is ook terug te vinden op de datasheets van de Ludix:

Zie ook: https://scooterforum.net/search/277589/?q=peugeot+datasheet&t=resource&o=date

Ik heb deze aansluiting namelijk nooit gezien. Blijkbaar is het een tutje die uit het blok steekt waar het slangetje d.m.v. een klem aan vast zit? Dan is het dus de vacuüm slang van het sls-gedeelte? Heb eerlijk gezegd ook geen idee wat dat is en of het invloed heeft op de afstelling.

Dit betreft inderdaad de aansluiting vanuit het blok naar de uitlaat toe!
Bij Peugeot noemt men dit het IAE systeem, wat staat voor: Injected Air Emission system.
Kan inderdaad los blijven, echter is het wel belangrijk dat de slang afgekort en goed afgesloten wordt i.v.m. kans op valse lucht wat aangezogen kan worden.
 
Last edited:
Back
Top