Claxon en knipperlicht doen het niet piaggio velofax

Alexander1

New Member
Hi allemaal. Eerst moeten jullie weten dat ik een beginner ben als het draait om brommers. Ik ga een brommer kopen waar hij over zegt dat alles het doet, behalve de claxon en knipperlicht. Hij zegt dat dit makkelijk geregeld kan worden met een nieuwe accu. Nu vraag ik mij af of dat ook echt zo is, aangezien de rest het wel doet. Weet iemand wat het probleem is van deze brommer en hoe ik dit kan fixen? Thanks!
 
Advertisement - register to remove this

Dat is moeilijk te zeggen zo , kan zijn dat het laad systeem niet werkt , dan helpt een nieuwe accu ook niet . En als het zo'n klein probleem is , waarom repareert hij het eerst dan niet zelf ? En besluit je hem te kopen , meet dan eerst of hij oplaad als de motor , versneld stationair draait , moet dar rond 14 / 15 volt zitten . Neem desnoods een auto accu en startkabels mee , om te proberen
 
Dat is moeilijk te zeggen zo , kan zijn dat het laad systeem niet werkt , dan helpt een nieuwe accu ook niet . En als het zo'n klein probleem is , waarom repareert hij het eerst dan niet zelf ? En besluit je hem te kopen , meet dan eerst of hij oplaad als de motor , versneld stationair draait , moet dar rond 14 / 15 volt zitten . Neem desnoods een auto accu en startkabels mee , om te proberen
Hij heeft een acculader liggen nog. Betekent dit dat ik moet kijken of de accu kan opladen of hoe kan ik dat zien?
 
Hij heeft een acculader liggen nog. Betekent dit dat ik moet kijken of de accu kan opladen of hoe kan ik dat zien?
Het laadsysteem testen van scooter/brommer

Hiervoor heb je dus wel een multimeter nodig.

De multimeter zet je op DC (gelijkspanning) en je meet de spanning van de accu, d.m.v. de 2 meetpunten, rood = + zwart = - , die moet meer dan 12 volt zijn, is voltage lager dan éérst opladen.

Dan druk je de startknop in en kijk je hoeveel spanning je over houdt.

Dus de multimeter op de accu houden en tijdens het starten naar de multimeter kijken.

Zakt de spanning tot onder de 9 volt met een volledig geladen accu, dan is de accu niet meer goed, koop een nieuwe.

Het laadsysteem testen doe je met een goed volgeladen accu.
Om het laadsysteem te testen moet je de accu spanning meten, maar nu ook met stationair draaiende motor. Zowel met licht aan als met licht uit, mits een functie schakelaar aanwezig is, moet er ongeveer 14,5 volt gelijkspanning gemeten worden. Over het hele toerenbereik mag de spanning niet hoger worden als 15volt of lager dan 13,2 volt, behalve bij stationair dus ongeveer 14,5 volt.
Wordt ie hoger dan 15 volt, is je spanningsregelaar stuk, lager dan 14 volt bij ongeveer 3000 toeren, is of de regelaar of de dynamo (laadspoel) defect.

Meestal is dat de gelijkrichter/spanningsregelaar want deze is veel gevoeliger voor storingen dan het ontstekingsgedeelte en vliegwiel. In veel gevallen is dit dan dus ook het onderdeel dat stuk is, mocht de accu niet meer bijgeladen worden.

Met dank aan @Bulldog
 
Ook al is de accu kapot, als de motor draait zou de claxon en de knipperlichten gewoon moeten werken.
Doen ze dit niet, moet je toch denken aan een bekabelingsprobleem, een defecte stator en/of een defecte spanningsregelaar.

De Velofax is niet echt een gangbaar model van Piaggio, dus bezint eer ge begint want de onderdelen zouden wel eens duur kunnen zijn.

En zoals reeds genoemd, als het zo'n simpel en redelijk goedkoop klusje is om de accu te vervangen, waarom doet hij het zelf niet en verkoopt de brommer iets duurder?
 
Het laadsysteem testen van scooter/brommer

Hiervoor heb je dus wel een multimeter nodig.

De multimeter zet je op DC (gelijkspanning) en je meet de spanning van de accu, d.m.v. de 2 meetpunten, rood = + zwart = - , die moet meer dan 12 volt zijn, is voltage lager dan éérst opladen.

Dan druk je de startknop in en kijk je hoeveel spanning je over houdt.

Dus de multimeter op de accu houden en tijdens het starten naar de multimeter kijken.

Zakt de spanning tot onder de 9 volt met een volledig geladen accu, dan is de accu niet meer goed, koop een nieuwe.

Het laadsysteem testen doe je met een goed volgeladen accu.
Om het laadsysteem te testen moet je de accu spanning meten, maar nu ook met stationair draaiende motor. Zowel met licht aan als met licht uit, mits een functie schakelaar aanwezig is, moet er ongeveer 14,5 volt gelijkspanning gemeten worden. Over het hele toerenbereik mag de spanning niet hoger worden als 15volt of lager dan 13,2 volt, behalve bij stationair dus ongeveer 14,5 volt.
Wordt ie hoger dan 15 volt, is je spanningsregelaar stuk, lager dan 14 volt bij ongeveer 3000 toeren, is of de regelaar of de dynamo (laadspoel) defect.

Meestal is dat de gelijkrichter/spanningsregelaar want deze is veel gevoeliger voor storingen dan het ontstekingsgedeelte en vliegwiel. In veel gevallen is dit dan dus ook het onderdeel dat stuk is, mocht de accu niet meer bijgeladen worden.

Met dank aan @Bulldog
Goed om te weten. Ik heb zelf geen multimeter, maar ik zal kijken wat ik kan doen voor dit probleem. Bedankt voor je tijd!
Post automatically merged:

Ook al is de accu kapot, als de motor draait zou de claxon en de knipperlichten gewoon moeten werken.
Doen ze dit niet, moet je toch denken aan een bekabelingsprobleem, een defecte stator en/of een defecte spanningsregelaar.

De Velofax is niet echt een gangbaar model van Piaggio, dus bezint eer ge begint want de onderdelen zouden wel eens duur kunnen zijn.

En zoals reeds genoemd, als het zo'n simpel en redelijk goedkoop klusje is om de accu te vervangen, waarom doet hij het zelf niet en verkoopt de brommer iets duurder?
Hij gebruikt de brommer alleen tijdens het camperen wat zelden is en hij heeft geen 'tijd' om de accu op te laden, wat eigenlijk maar minutenwerk is. De brommer zelf kost €200, wat ik ook aan de lage kant vind maar ik kom alsnog goedkoper uit als ik deze onderdelen vervang dan een goed werkende brommer koop.
 
Als je het zelf kunt doen en niet afhankelijk bent van een scooterzaak en verder is alles in orde is het wel oke, denk ik.
Ik zou eventueel ook een draadloos knipperlicht kunnen kopen met een bel(elektrisch of een toetertje) aangezien het ook legaal is als je met de hand je richting aangeeft, of met een alternatief(in dit geval dus een draadloos knipperlicht). Een goede fietsbel is ook toegestaan volgens de wet. Of raden jullie af het zo te doen en het toch te controleren allemaal?
 
De boel repareren zoals je in je post#6 insinueerde geen houtjes touwjes technieken toepassen.
maar ik kom alsnog goedkoper uit als ik deze onderdelen vervang dan een goed werkende brommer koop.
Als je de accu vervangt zal dit alles wel weer werken maar ik ben bang dat de accu niet geladen wordt en na een poos je hetzelfde probleem hebt en weer een nieuwe accu moet kopen want loodaccu's kunnen erg slecht tegen een te diepe ontlading zoals je misschien wel weet.
 
De boel repareren zoals je in je post#6 insinueerde geen houtjes touwjes technieken toepassen.

Als je de accu vervangt zal dit alles wel weer werken maar ik ben bang dat de accu niet geladen wordt en na een poos je hetzelfde probleem hebt en weer een nieuwe accu moet kopen want loodaccu's kunnen erg slecht tegen een te diepe ontlading zoals je misschien wel weet.
Ik zal je advies opvolgen als ik hem koop. jij hebt er meer verstand van dan ik namelijk
 
Back
Top