Eerste 4 takt

junnehj

Member
Hey

Ik rijd al jaren 2 takt maar wil ze toch graag wegdoen en wat zuiniger gaan rijden.

Mijn oog is gevallen op een Kisbee of New vivacity (zal een 2e handsje worden). Omdat groot zadel, grote buddy, niet te dure onderdelen, en tevreden over de oude vivacity's.
Liefst nog eentje met carburateur maar ligt natuurlijk aan het aanbod (voor 2015 is carb toch?)

Ik heb het idee dat het Piaggio 4 takt blok wat beter is (onderbuik) maar ik pas niet op een Zip en die andere modellen zijn een pak duurder dan bijv een Kisbee, en onderdelen ook.

2 takt ken ik goed, maar 4 takt wat minder.

Ik vroeg me af waar ik op kon letten als ik ga kijken naar de scooter. Zoals motorgeluiden / klepgeluiden e.d.

Hoe zit het met onderhouds intervallen?

Zijn andere modellen meer aan te raden?
 
Advertisement - register to remove this

Peugeot is niet meer het Peugeot van vroeger. Zoek je een echt goede 4 takt scooter, kijk dan naar een Yamaha Neo’s 4T vanaf 2008 (liefst vanaf 2012). Groot genoeg, gaat niet kapot en mega zuinig.
 
Ik heb 10 jaar een Speedfight 3 , 4-takt gehad voor erbij ,,, een Ideale Scooter , Grote helmbak , Grote Tank onder de voeten , ideale wegligging , en redelijk goedkoop op snelheid te krijgen .
Daar zat het Sym 6-Deukjes blok onder , uit Taiwan ..... Niks mis mee,
Met mijn rijgedrag ... Minimaal 1 op 30 .
 
Peugeot is niet meer het Peugeot van vroeger. Zoek je een echt goede 4 takt scooter, kijk dan naar een Yamaha Neo’s 4T vanaf 2008 (liefst vanaf 2012). Groot genoeg, gaat niet kapot en mega zuinig.
Ja, maar die kan ik niet vinden zonder torenhoge Km standen (of uberhaupt in de buurt) helaas.

Het is voort toch allemaal GY6 naast Piaggio? Met hier en daar wat betere onderdelen door eigen fabricaat. Heb hierom meer gekeken naar het functionele van de scooter. En hier komt Peugeot toch het beste uit qua ruimte en tank, en dan eigenlijk met name de new vivacity

Vroeg me ook nog af of er nog verschillen in snor en brom blok zit bij deze Peugeots? Of enkel harder begrensd?
 
Last edited:
Ja, maar die kan ik niet vinden zonder torenhoge Km standen (of uberhaupt in de buurt) helaas.

Het is voort toch allemaal GY6 naast Piaggio? Met hier en daar wat betere onderdelen door eigen fabricaat. Heb hierom meer gekeken naar het functionele van de scooter. En hier komt Peugeot toch het beste uit qua ruimte en tank, en dan eigenlijk met name de new vivacity

Vroeg me ook nog af of er nog verschillen in snor en brom blok zit bij deze Peugeots? Of enkel harder begrensd?
Bij 2takt was dit wel het geval, lijkt me niet dat ze dit bij 4t hebben gedaan. Waarschijnlijk gewoon via CDI & varioring.
 
Ja, maar die kan ik niet vinden zonder torenhoge Km standen (of uberhaupt in de buurt) helaas.

Het is voort toch allemaal GY6 naast Piaggio? Met hier en daar wat betere onderdelen door eigen fabricaat. Heb hierom meer gekeken naar het functionele van de scooter. En hier komt Peugeot toch het beste uit qua ruimte en tank, en dan eigenlijk met name de new vivacity

Vroeg me ook nog af of er nog verschillen in snor en brom blok zit bij deze Peugeots? Of enkel harder begrensd?
Die torenhoge kmstand zegt vooral iets over de kwaliteit van de scooter. Bij 50.000 is hij net ingereden.
 
Die torenhoge kmstand zegt vooral iets over de kwaliteit van de scooter. Bij 50.000 is hij net ingereden.
Gerloof best dat het blokje goed is. Zelfde als op de honda 50cctjes volgens mij. Gaat niet kapot. Rest van de scooter slijt echter wel, vind dat veel te hoog.

Heb er nu wel eentje in de buurt gevonden bij een dealer met 10k km, 2011, wel alsnog 1400 (dealer prijzen he). Kisbee'tje of new viva met lage km wel goedkoper te vinden 2e hands, maar wat is wijsheid he. Denk dat bij evt onderhoud GY6 wel een stuk beter verkrijgbaar is en goedkoper.

Kan iemand mij nog vertellen waar ik op moet letten qua motorgeluiden bij 4 taktjes?
 
Mijn ervaring met Piaggio is niet goed. Heb de euro 4 iget. Binnen 10k mijn catalysator los in de uitlaat, gammelen als de malle. En benzinepomp stuk. Telkens als het warm buiten was wou die kolere pomp niet aanslaan. Dure reparatie want halve blok moest eronder weg. Daarnaast zit er net een nieuwe distributieketting onder omdat hij na 13k al 2-3mm speling had. Opzich kon ik nog wel 2k mee verder rijden. Leuke reparaties en leuke spanners die van Piaggio .. Ook moet er een multivar onder na x km omdat hij totaal niet meer goed doortrekt naar de top als hij een beetje ingereden. Dan heb ik het nog niet eens over de kappen die niet fatsoenlijk in elkaar steken. Net of een dabiel dit ontworpen heeft. Probeer nog liever sym volgende scooter ,orbit 3 ofzo met 3 jaar garantie.
 
Last edited:
Gerloof best dat het blokje goed is. Zelfde als op de honda 50cctjes volgens mij. Gaat niet kapot. Rest van de scooter slijt echter wel, vind dat veel te hoog.

Heb er nu wel eentje in de buurt gevonden bij een dealer met 10k km, 2011, wel alsnog 1400 (dealer prijzen he). Kisbee'tje of new viva met lage km wel goedkoper te vinden 2e hands, maar wat is wijsheid he. Denk dat bij evt onderhoud GY6 wel een stuk beter verkrijgbaar is en goedkoper.

Kan iemand mij nog vertellen waar ik op moet letten qua motorgeluiden bij 4 taktjes?
Een Honda Vision heeft een Honda motor. De Yamaha heeft een Minarelli 4 takt motor. De rest van de scooter is net zo goed als de motor. Regulier onderhoud is belangrijk en hoort bij elke scooter. Is er een wiellager versleten dan moet deze vervangen worden. Reparatie is wat anders. In dat opzicht kan je kwa motor GY6 en de nieuwere Piaggio beter vermijden. De SYM motor is goed. Is ook nog een optie.
 
Een Honda Vision heeft een Honda motor. De Yamaha heeft een Minarelli 4 takt motor. De rest van de scooter is net zo goed als de motor. Regulier onderhoud is belangrijk en hoort bij elke scooter. Is er een wiellager versleten dan moet deze vervangen worden. Reparatie is wat anders. In dat opzicht kan je kwa motor GY6 en de nieuwere Piaggio beter vermijden. De SYM motor is goed. Is ook nog een optie.
Ja dacht dat ze hetzelfde waren. In scooterland worden wel vaker dingen uitgeleend. Kant van de uitlaat lijkt erg veel op Honda Ruckus en Zoomer blokjes maar ziet er toch net anders uit bij nadere inspectie.

Mijn ervaring met Piaggio is niet goed. Heb de euro 4 iget. Binnen 10k mijn catalysator los in de uitlaat, gammelen als de malle. En benzinepomp stuk. Telkens als het warm buiten was wou die kolere pomp niet aanslaan. Dure reparatie want halve blok moest eronder weg. Daarnaast zit er net een nieuwe distributieketting onder omdat hij na 13k al 2-3mm speling had. Opzich kon ik nog wel 2k mee verder rijden. Leuke reparaties en leuke spanners die van Piaggio .. Ook moet er een multivar onder na x km omdat hij totaal niet meer goed doortrekt naar de top als hij een beetje ingereden. Dan heb ik het nog niet eens over de kappen die niet fatsoenlijk in elkaar steken. Net of een dabiel dit ontworpen heeft. Probeer nog liever sym volgende scooter ,orbit 3 ofzo met 3 jaar garantie.
Juist hierom ben ik een beetje bang voor de 4 taktjes/injectie. Zip ben ik te groot voor dus dat word hem sowieso niet.

Mijn dubio is een beetje: Ik rijd nu op een vivacity hok (scooter staat altijd buiten op werk). Kappen slecht, China cilinder, etc. Gratis meegenomen en een beetje opgeknapt (lagers/remmen/cilinder) toen ik deze baan kreeg. Ding laat me nooit in de steek en rijd prima, maar wel 1:10 (door die china cilinder denk ik)

Heb echter een perfecte viva klaarstaan met alles nog origineel Peugeot - zal wel iets zuiniger zijn - maar deze gaat alle vivacity gebreken nog krijgen (kappen die afbreken e.d.). Is nu nog wel puntgaaf met maar 6k km. Kan hier nu nog een mooi bedrag voor krijgen want het is de beste viva op marktplaats. En heb wat reserve onderdelen van de oude rotte viva indien nodig. Wilde deze al eerder gaan gebruiken maar de China vivacity blijft maar werken ;)

Verkoop ik deze voor een 4 takt ja/nee/. De viva zal duurder rijden maar ik hoef niet zo ver, de 4 takt zal zuiniger rijden maar ongetwijfeld meer kosten in onderhoud (nu doe ik alles zelf)

Verder is zon cdi met afstandbediening natuurlijk ook wel handig op een 4 taktje. Ik moet midden door de stad etc. Staan best vaak fuiken maar gaat al 3 jaar goed. Nu ben ik wat ouder en kan ik me goed inhouden en is het tot nog toe goed gegaan (gisteren mn eerste boete voor snelheid gekregen op een ritje van 1 km pff :( ) (ze wilden de rollerbank erbij halen maar uiteindelijk niet gedaan, flinke boete voor snelheid (waar een WOK bijhoort want 15+) - maar geen WOK status gekregen op de oude viva, erg fijn want anders was deze afgeschreven (niet meer de moeite voor RDW) :D)
 
Last edited:
Back
Top