Krukas nog te redden?

Jjs._b

Well-Known Member
Beste mensen,

Ik heb een krukas liggen hier, en heb hier een gloednieuw lager op gezet, maar deze heeft speling. Valt deze nog te redden?

Linkje video volgt nog
Post automatically merged:

 
Advertisement - register to remove this

Heb je niet gewoon de verkeerde maat lagers? Want voor zover ik kan zien is er toch niks aan je krukas te zien en buiten de speling lijkt het lager zelf ook nog prima. Al is het allebei kut te oordelen op het filmpje
 
zoals @bartj ook als zei , verkeerde binnen maat , of krukas tap is door een meedraaiend lager versleten , zul je met een micrometer op moeten meten , en op ovaalheid moeten meten .
 
Is gewoon het juiste lager, ik gebruik deze altijd.
Heb je niet gewoon de verkeerde maat lagers? Want voor zover ik kan zien is er toch niks aan je krukas te zien en buiten de speling lijkt het lager zelf ook nog prima. Al is het allebei kut te oordelen op het filmpje
Aan de andere kant gaat ie wel gewoon strak erop. Is dit nog te redden door bijvoorbeeld een dun stalen plaatje in de binnenkant te persen?
 
Dat opvullen met een plaatje zou ik nooit doen , als de krukas zo duur is , zou je ermee naar een revisie bedrijf kunnen gaan , en laten meten of de as nog geslepen kan worden , met een lager met een kleinere binnen maat . het ligt er dan aan wat er nog voor het lager komt , een keerrring zal het probleem niet zijn , maar de rest . Ook de kosten van het slijpen krijg je natuurlijk voor je kiezen . Al met al een afweging .
Wil je het toch gokken met een plaatje , zou je met een voelermaat moeten meten hoeveel speling je hebt , dan door twee delen , en dan een stuk latoen koper halen , en daar een stripje van knippen , Ter breedte van het lager , Maar meet dan ook met een micrometer of de as niet ovaal is
 
en heb hier een gloednieuw lager op gezet
Waarom heb je er een nwe lager opgezet?
Post automatically merged:

Als ik het goed zie op de video is er een groef in de krukas gesleten en zie je slijpsel bij de rand vd lager. Als dat klopt dat is de krukas afgeschreven en goed voor het oudijzer.
 
Last edited:
Waarom heb je er een nwe lager opgezet?
Post automatically merged:

Als ik het goed zie op de video is er een groef in de krukas gesleten en zie je slijpsel bij de rand vd lager. Als dat klopt dat is de krukas afgeschreven en goed voor het oudijzer.
Ik dacht dat de krukas nog goed was, dus had 2 nieuwe lagers in mijn carters gelegd, toen heet gestookt en krukas erin en kon toen gewoon de krukas er weer uit halen. Ik dacht dat het kwam omdat ik het lager te heet had gestookt, maar toen hij afkoelde had ik nog steeds vette speling. Dat was ook de reden van revisie
Post automatically merged:

Dat opvullen met een plaatje zou ik nooit doen , als de krukas zo duur is , zou je ermee naar een revisie bedrijf kunnen gaan , en laten meten of de as nog geslepen kan worden , met een lager met een kleinere binnen maat . het ligt er dan aan wat er nog voor het lager komt , een keerrring zal het probleem niet zijn , maar de rest . Ook de kosten van het slijpen krijg je natuurlijk voor je kiezen . Al met al een afweging .
Wil je het toch gokken met een plaatje , zou je met een voelermaat moeten meten hoeveel speling je hebt , dan door twee delen , en dan een stuk latoen koper halen , en daar een stripje van knippen , Ter breedte van het lager , Maar meet dan ook met een micrometer of de as niet ovaal is
Oke helaas dat lijkt mij teveel werk, krukas kost nieuw rond de 200 euro, beter een nieuwe halen dan deze beunen en volgende week opnieuw moeten reviseren
 
Back
Top