Scooter accu kats leeg na stoppen motor

Maurik123

New Member
Ik heb een agm sp50 4 takt.
Accu en contactslot zijn vervangen.
Het begon zo: tijdens een rit viel de scooter opeens uit en was niet meer aan te krijgen. De nieuwe accu was leeg. Kickstart werkt niet dus teruggelopen.

Vervolgens contactslot geplaatst. (Had alleen een kill switch die werkte) want dacht dat dit de accu leeg zou trekken.

Vervolgens scooter gestart dmv startkabels. Stukje gereden. Scooter uit en 10 seconden later weer kijken of hij startte maar de accu leek weer compleet leeg. En dat voor een nieuwe???

Wat kan het zijn?
 
Advertisement - register to remove this

welk jaartal is je scooter?
is het een injectie dan weet ik het op het moment niet

maar is het een ouder model (carburateur) dan heeft deze een AC-CDI, ofwel de ontsteking heeft geen accu nodig (starten zonder accu is dus mogelijk)


Wat je gaat doen is als volgt:
- laad je accu op (via een druppellader)
- neem een multimeter (5 euro bij de action indien je er niet een heb)

wat je gaat doen is uitsluiten dat je accu leegtrekt
zet de multimeter op amperes (mA)
verbind een accupool van de accu met de scooter (zoals gewoonlijk)
de andere pool zorg je ervoor dat deze in serie komt met de multimeter

als je dit gedaan heb, en de multimeter aan staat, dan moet zit geen of een heel laag getal aangeven


terug naar het overzicht.
tijdens het rijden viel je scooter uit
de accu was leeg? (voltmeter op het dashboard dacht ik?)
onderdelen die je kan controleren zijn:
- de weerstanden van de bobine
- de weerstand van de stator
 
Wordt niet opgeladen.
Meten met een multi meter.
Maar een nieuwe accu die geplaatst wordt en niet geladen wordt tijdens het rijden gaat leeg, en daar kunnen die accu's niet tegen.
Zoek eerst naar de oorzaak voordat je klakkeloos onderdelen gaat vervangen.
En scooter met lege accu starten met startkabels daar kan de accu ook niet tegen.
 
welk jaartal is je scooter?
is het een injectie dan weet ik het op het moment niet

maar is het een ouder model (carburateur) dan heeft deze een AC-CDI, ofwel de ontsteking heeft geen accu nodig (starten zonder accu is dus mogelijk)


Wat je gaat doen is als volgt:
- laad je accu op (via een druppellader)
- neem een multimeter (5 euro bij de action indien je er niet een heb)

wat je gaat doen is uitsluiten dat je accu leegtrekt
zet de multimeter op amperes (mA)
verbind een accupool van de accu met de scooter (zoals gewoonlijk)
de andere pool zorg je ervoor dat deze in serie komt met de multimeter

als je dit gedaan heb, en de multimeter aan staat, dan moet zit geen of een heel laag getal aangeven


terug naar het overzicht.
tijdens het rijden viel je scooter uit
de accu was leeg? (voltmeter op het dashboard dacht ik?)
onderdelen die je kan controleren zijn:
- de weerstanden van de bobine
- de weerstand van de stator
Bedankt ik zal het eens proberen. Ik weet het jaartal niet maar hij heeft wel een carburateur.
Post automatically merged:

Wordt niet opgeladen.
Meten met een multi meter.
Maar een nieuwe accu die geplaatst wordt en niet geladen wordt tijdens het rijden gaat leeg, en daar kunnen die accu's niet tegen.
Zoek eerst naar de oorzaak voordat je klakkeloos onderdelen gaat vervangen.
En scooter met lege accu starten met startkabels daar kan de accu ook niet tegen.
Het was zo opeens dat die accu dat deed. Poosje terug vervangen. Heeft het even goed gedaan en toen opeens dit
 
Lijkt erop dat je accu niet wordt geladen.
Dus eerst de accu opnieuw opladen en in de scooter bouwen.
Daarna spanning over de accupolen even meten met:
  • stilgelegde motor met scooter enkel op contact.
  • stationair draaiende motor.
  • en met draaiende motor met verhoogd toerental. (ongeveer 4000 a 5000 rpm)
Laat maar even weten wat je gemeten hebt.
 
Lijkt erop dat je accu niet wordt geladen.
Dus eerst de accu opnieuw opladen en in de scooter bouwen.
Daarna spanning over de accupolen even meten met:
  • stilgelegde motor met scooter enkel op contact.
  • stationair draaiende motor.
  • en met draaiende motor met verhoogd toerental. (ongeveer 4000 a 5000 rpm)
Laat maar even weten wat je gemeten hebt.
Is goed
 
Back
Top