2v blok op 4v kabelboom

Jochem193696

New Member
Beste lezers,

Ik heb laatst een 2v blok aangeschaft (van een vespa lx/s), ik heb origineel een vespa s 4v, maar dit blok is vast gelopen (vandaar het nieuwe blok). Kan dit 2v blok gewoon onder mijn oude setup, denk aan carb, cdi etc?

Mvg
 
Advertisement - register to remove this

Het kan wel, maar het is wat bewerkelijk.
Je zal een CDI voor een 2V moeten aansluiten. De gelijkrichter / spanningsregelaar zijn het zelfde.
De uitlaat bocht van een 2V is wat dunner dan die van de 4V. Dus is het handig om een 2V uitlaat te monteren.
Ik vermoed dat je op de 4V carburateur een rubber spruitstuk van de 2V kan monteren.
de bediening van de carburateur, uiteinde gaskabel is iets anders ?
De 4V heeft een accu-bobine ontsteking en de 2V een dynamo-bobine ontsteking (vliegwiel-magneet) Dat wil zeggen dat de draadjes anders lopen. De 2V is niet afhankelijk van een goed opgeladen accu om te kunnen starten. De 4V wel.
Er loopt bij de 2V geen geschakelde plusdraad van het contactslot, naar de CDI, en bij de 4V wel.
Dus moet je kijken hoe deze geschakelde plus draad bij de 4V boom netjes afgekoppeld kan worden, en de ECU geen stroom kan lekken. Vermoedelijk op of vlakbij het contactslot.
De 2V is uit te zetten via het contactslot: dan worden de groene en zwarte draad die met de CDI zijn verbonden, aan elkaar gekoppeld en vonkt de CDI niet meer. Heel misschien kun je die twee draden ook kwijt op het contactslot van de 4V, maar anders een klein schakelaartje ergens op/in een kap/stuur. Het gaat erom dat groen aarde gaat maken wanneer je de motor af wil zetten De 4V zet je uit door via het contactslot de geschakelde plus naar de ECU te onderbreken.
De koplamp (groot en dimlicht) bij de 4V gaan aan, wanneer de motor aangeslagen is. Een relais wordt dan aangetrokken en dan gaat de stator 12 volt wisselstroom leveren, die direct uit de stator komt. Vanuit de ECU is het relais met een lichtblauw draadje met de ECU verbonden. Bij de 2V is het eenvoudiger: zodra het vliegwiel draait wordt er wisselstroom opgewekt, die direct naar de gelijkrichter/spanningsregelaar gaat en daarna dan ook de koplamp 'aandoet' via de geel/ zwarte draad uit de gelijkrichter. In de stuurschakelaar wordt geel/zwart geschakeld naar dim of groot licht.
Bij de 4V is het ook een zwart/gele draad die schakelt tussen dim en groot licht.

Misschien ben ik wat vergeten. In de 4V carb zit een soort opwarmings elementje die 12volt gevoed wordt. Hoeft niet aangesloten te worden, maar bewaar m wel wanneer je weer teruggaat naar 4V. De electrische choke aansluiting blijft gewoon hetzelfde.
Op de 4V carb zit een extra lucht toevoer slangetje, die naar een electrisch regelbaar kraantje loopt, vlakbij de bobine. De ECU stuurt daar normaal gesproken een signaal naar toe, maar nu natuurlijk niet meer. Je moet even experimenteren waarmee de motor het fijnste mee loopt: slangetje erop, of slangetje eraf. Het kan nog wel wat uitmaken.
Oh ja, de benzinepomp werkt mede door het pulserende het vacuum, via het slangetje op het inlaatspuitstuk. Hetzelfde als op de 2V

Succes ermee!
 
Het kan wel, maar het is wat bewerkelijk.
Je zal een CDI voor een 2V moeten aansluiten. De gelijkrichter / spanningsregelaar zijn het zelfde.
De uitlaat bocht van een 2V is wat dunner dan die van de 4V. Dus is het handig om een 2V uitlaat te monteren.
Ik vermoed dat je op de 4V carburateur een rubber spruitstuk van de 2V kan monteren.
de bediening van de carburateur, uiteinde gaskabel is iets anders ?
De 4V heeft een accu-bobine ontsteking en de 2V een dynamo-bobine ontsteking (vliegwiel-magneet) Dat wil zeggen dat de draadjes anders lopen. De 2V is niet afhankelijk van een goed opgeladen accu om te kunnen starten. De 4V wel.
Er loopt bij de 2V geen geschakelde plusdraad van het contactslot, naar de CDI, en bij de 4V wel.
Dus moet je kijken hoe deze geschakelde plus draad bij de 4V boom netjes afgekoppeld kan worden, en de ECU geen stroom kan lekken. Vermoedelijk op of vlakbij het contactslot.
De 2V is uit te zetten via het contactslot: dan worden de groene en zwarte draad die met de CDI zijn verbonden, aan elkaar gekoppeld en vonkt de CDI niet meer. Heel misschien kun je die twee draden ook kwijt op het contactslot van de 4V, maar anders een klein schakelaartje ergens op/in een kap/stuur. Het gaat erom dat groen aarde gaat maken wanneer je de motor af wil zetten De 4V zet je uit door via het contactslot de geschakelde plus naar de ECU te onderbreken.
De koplamp (groot en dimlicht) bij de 4V gaan aan, wanneer de motor aangeslagen is. Een relais wordt dan aangetrokken en dan gaat de stator 12 volt wisselstroom leveren, die direct uit de stator komt. Vanuit de ECU is het relais met een lichtblauw draadje met de ECU verbonden. Bij de 2V is het eenvoudiger: zodra het vliegwiel draait wordt er wisselstroom opgewekt, die direct naar de gelijkrichter/spanningsregelaar gaat en daarna dan ook de koplamp 'aandoet' via de geel/ zwarte draad uit de gelijkrichter. In de stuurschakelaar wordt geel/zwart geschakeld naar dim of groot licht.
Bij de 4V is het ook een zwart/gele draad die schakelt tussen dim en groot licht.

Misschien ben ik wat vergeten. In de 4V carb zit een soort opwarmings elementje die 12volt gevoed wordt. Hoeft niet aangesloten te worden, maar bewaar m wel wanneer je weer teruggaat naar 4V. De electrische choke aansluiting blijft gewoon hetzelfde.
Op de 4V carb zit een extra lucht toevoer slangetje, die naar een electrisch regelbaar kraantje loopt, vlakbij de bobine. De ECU stuurt daar normaal gesproken een signaal naar toe, maar nu natuurlijk niet meer. Je moet even experimenteren waarmee de motor het fijnste mee loopt: slangetje erop, of slangetje eraf. Het kan nog wel wat uitmaken.
Oh ja, de benzinepomp werkt mede door het pulserende het vacuum, via het slangetje op het inlaatspuitstuk. Hetzelfde als op de 2V

Succes ermee!
Dankuwel voor de uitgebreide uitleg joh! Echt heb ik toch een 2v kabelboom aangeschaft en ben hier nu mee bezig, ik heb eigen alles al wel aangesloten maar ben de weg een beetje kwijt, ik heb deze kabeltjes nog over(zie foto), waar moeten deze? De eerste 2 foto’s zijn kabels bij de voorvork en de laatste foto bij de accu. En waar moet ik eventueel nog op letten?
 

Attachments

  • image.jpg
    image.jpg
    162.1 KB · Views: 4
  • image.jpg
    image.jpg
    170 KB · Views: 4
  • image.jpg
    image.jpg
    215.5 KB · Views: 4
Goed dat je even wat foto's opstuurt.
- Volgens mij heb je de pluskabel van de motor op de min pool van de accu gezet. Dat kan niet goed gaan, en dan zeg ik het voorzichtig! Want kijk maar waar de twee dikke kabels op de minpool naar toe gaan: een dikke rode naar het startrelais en een dunnere naar voren, het contactslot.
- het stekkerblokje op foto 1 lijkt voornamelijk verbonden te zijn met de gelijkrichter/spanningsregelaar. Zie ik dat goed? Daar moeten dan draden in die uit de stator komen voor de wisselstroom, grijs-blauw, de witte vanuit het contactslot voor de geschakelde plus, de blauw zwarte die naar de knipperlicht schakelaar op het stuur gaat, en de geel/zwarte die de stroom levert voor groot en dimlicht, en een zwarte voor aarde.
- het stekkerblokje bij de accu achter op foto 3 kan ik niet plaatsen. Voor remlicht?
- het ringcontact op foto twee lijkt een gemeenschappelijke aarde te zijn: voor de gelijkrichter/spanningsregelaar? Kijk of je met doormeten erachter kan komen. Bij de 2V zit er een aardecontact vast aan de bevestigingsschroef van de gelijkrichter op het balhoofd.1715176378450.jpeg
1715176378450.jpeg
 
Back
Top