2v blok op 4v kabelboom

Jochem193696

New Member
Beste lezers,

Ik heb laatst een 2v blok aangeschaft (van een vespa lx/s), ik heb origineel een vespa s 4v, maar dit blok is vast gelopen (vandaar het nieuwe blok). Kan dit 2v blok gewoon onder mijn oude setup, denk aan carb, cdi etc?

Mvg
 
Advertisement - register to remove this

Het kan wel, maar het is wat bewerkelijk.
Je zal een CDI voor een 2V moeten aansluiten. De gelijkrichter / spanningsregelaar zijn het zelfde.
De uitlaat bocht van een 2V is wat dunner dan die van de 4V. Dus is het handig om een 2V uitlaat te monteren.
Ik vermoed dat je op de 4V carburateur een rubber spruitstuk van de 2V kan monteren.
de bediening van de carburateur, uiteinde gaskabel is iets anders ?
De 4V heeft een accu-bobine ontsteking en de 2V een dynamo-bobine ontsteking (vliegwiel-magneet) Dat wil zeggen dat de draadjes anders lopen. De 2V is niet afhankelijk van een goed opgeladen accu om te kunnen starten. De 4V wel.
Er loopt bij de 2V geen geschakelde plusdraad van het contactslot, naar de CDI, en bij de 4V wel.
Dus moet je kijken hoe deze geschakelde plus draad bij de 4V boom netjes afgekoppeld kan worden, en de ECU geen stroom kan lekken. Vermoedelijk op of vlakbij het contactslot.
De 2V is uit te zetten via het contactslot: dan worden de groene en zwarte draad die met de CDI zijn verbonden, aan elkaar gekoppeld en vonkt de CDI niet meer. Heel misschien kun je die twee draden ook kwijt op het contactslot van de 4V, maar anders een klein schakelaartje ergens op/in een kap/stuur. Het gaat erom dat groen aarde gaat maken wanneer je de motor af wil zetten De 4V zet je uit door via het contactslot de geschakelde plus naar de ECU te onderbreken.
De koplamp (groot en dimlicht) bij de 4V gaan aan, wanneer de motor aangeslagen is. Een relais wordt dan aangetrokken en dan gaat de stator 12 volt wisselstroom leveren, die direct uit de stator komt. Vanuit de ECU is het relais met een lichtblauw draadje met de ECU verbonden. Bij de 2V is het eenvoudiger: zodra het vliegwiel draait wordt er wisselstroom opgewekt, die direct naar de gelijkrichter/spanningsregelaar gaat en daarna dan ook de koplamp 'aandoet' via de geel/ zwarte draad uit de gelijkrichter. In de stuurschakelaar wordt geel/zwart geschakeld naar dim of groot licht.
Bij de 4V is het ook een zwart/gele draad die schakelt tussen dim en groot licht.

Misschien ben ik wat vergeten. In de 4V carb zit een soort opwarmings elementje die 12volt gevoed wordt. Hoeft niet aangesloten te worden, maar bewaar m wel wanneer je weer teruggaat naar 4V. De electrische choke aansluiting blijft gewoon hetzelfde.
Op de 4V carb zit een extra lucht toevoer slangetje, die naar een electrisch regelbaar kraantje loopt, vlakbij de bobine. De ECU stuurt daar normaal gesproken een signaal naar toe, maar nu natuurlijk niet meer. Je moet even experimenteren waarmee de motor het fijnste mee loopt: slangetje erop, of slangetje eraf. Het kan nog wel wat uitmaken.
Oh ja, de benzinepomp werkt mede door het pulserende het vacuum, via het slangetje op het inlaatspuitstuk. Hetzelfde als op de 2V

Succes ermee!
 
Back
Top