Bougie zwart, wat kan het zijn?

Tonyyy

KymTon
Hoi ik ben bezig met een nieuwe Kymco agility (bj 2011) en heb enkele kwaaltjes... 1 ervan is dat er ploffen uit de uitlaat komen en dat hij enorm onregelmatig stationair loopt. Ik heb de bougie er even uitgedraaid en die zag er zo uit (heeft ongeveer 100km erin gezeten). Is dit een slechte vonk? Of veelste rijk?

Km stand is 9300km (gekocht op ~9100km) en er zit al een niet originele cilinder op (wel in orde, alles voorzien van nieuwe pakkingen)

Zit een keihin carb op (origineel) met sproeier 80
 

Attachments

  • IMG_8016.jpeg
    IMG_8016.jpeg
    90.8 KB · Views: 29
  • IMG_8018.jpeg
    IMG_8018.jpeg
    93.7 KB · Views: 29
  • IMG_8017.jpeg
    IMG_8017.jpeg
    87.1 KB · Views: 28
  • IMG_8019.jpeg
    IMG_8019.jpeg
    106.9 KB · Views: 28
Last edited:
Advertisement - register to remove this

Je bent iig weer een stukje verder zi te lezen.

Weerstand meten doe je met de multimeter op ohms. Aansluitingen vd weerstand losgekoppeld en dan de weerstand daarop aansluiten.

20 minuten voordat de choke half afgaat is iig te lang.
 
Die twintig minuten is inderdaad veel te lang , zou 2 a 3 min moeten zijn , dan zou je hem in toeren moeten horen wegvallen naar stationair .
Die weerstand kun je meten met een multimeter op ohm stand . Als je de weerstand vervangen hebt , voor de orginele , zou dat goed moeten zijn , en zal dat ook niet de oorzaak zijn . Heb je de choke ook al eens rechtstreeks op de plus en min van je accu aan gesloten ?
Maakt niet uit welke draad op de plus of min komt . Zet hij dan wel binnen 2 min uit ? zo niet , denk ik dat de choke stuk is .
Ja choke direct op de accu aangesloten dan gaat hij wel binnen een redelijke tijd uit, zie mijn eerdere video hierover:

Je bent iig weer een stukje verder zi te lezen.

Weerstand meten doe je met de multimeter op ohms. Aansluitingen vd weerstand losgekoppeld en dan de weerstand daarop aansluiten.

20 minuten voordat de choke half afgaat is iig te lang.
De weerstand ziet er als volgt uit:
7D6F1285-6250-4566-91BF-5C0D2F1B8BC6_209571-0_6114.png
Deze gaan naar een groene en rode draad in de kabelboom met ook dezelfde aansluiting. Als ik een multimeter heb (die weer werkt haha) waar moet ik dan bijvoorbeeld de zwarte en de rode pin op houden? volgens het stroomschema is de groende kabel (5w 12ohm) geschakeld met de choke
Post automatically merged:

Als ik het stroomschema pak en teken is het simpel. Ik vraag me dus alleen af of de gele kabel van de stator eerst naar de spanningsregelaar gaat en dan naar de choke of direct.
 

Attachments

  • stroomschema.png
    stroomschema.png
    276.2 KB · Views: 8
Last edited:
Ik begin echt een slecht hart te krijgen van dit tering ding... Nieuwe multimeter gekocht en toch weer even de aansluiting getest. Eerst op een zip (die keurig netjes van de choke afkomt). Daar komt 6,5 (gelijkstroom) op de aansluiting en 13.7 (wisselstroom) op. Blijft keurig netjes stabiel ook.

Daarna op mijn Agility gemeten:

gelijk en wisselstroom normaal stationair:

Wat mij opviel was dat de meting echt de hele tijd verspringt (dat was bij de Zip niet), verhoogd stationair verhelpt het al iets maar niet helemaal:

Wisselstroom verhoogd stationair:

Gelijkstroom verhoogd stationair:

(oude) weerstand doorgemeten en die geeft een weerstand van 13.1
weerstand.jpeg

Daarna mijn spanningsregelaar vervangen voor een exemplaar waaruit het wel werkt maar geen verschil in de metingen.

Accu laad wel op:



Heeft iemand nog enig idee wat het kan zijn op dit punt? Het enige wat ik nu nog kan bedenken zijn een kabelbreuk in de kabelboom of mijn stator is naar de knoppen (alhoewel dat gek is want accu laad goed op en verlichting werkt fantastisch).

Wie o wie kan mij helpen met dit probleem?
 
Last edited:
Weerstands waarde is prima. Zorg wel dat de weerstand goed contact maakt met het frame.
Meet dan met motor uit en contact uit de weerstand tussen de groene aansluiting vd connector bij de choke (G/B in het schema die jij groen hebt getekend) (dus dezelfde connector waar je de spanning hebt gemeten ) en de massa. Als die bedrading goed is en je weerstand is goed op het frame moet je weer dicht bij die 13.1 ohm meten.
 
Last edited:
Het enige wat ik nu nog kan bedenken zijn een kabelbreuk in de kabelboom of mijn stator is naar de knoppen
Kabelbreuk zul je niet hebben want er staat spanning. Wat je wel last van kan hebben zijn (overgangs) weerstanden waardoor er niet voldoende vermogen geleverd wordt of sluiting in de windingen van de stator.
Ik heb het zelf weleens gehad. Er stond 12v op de lamp maar hij deed het niet en de lamp was heel. Oorzaak was een grote overgangsweerstand bij een relais.
 
Het was me opgevallen dat je 2 x had gezegd dat je verlichting het erg goed deed en als ik je metingen vergelijk met wat het zou moeten zijn is je spanning 3x te hoog. Op de verlichting, waar ook de choke opzit, moet de spanning 13.1-13.9 V AC bij 5000 rpm zijn.
Laadcircuit is apart van verlichting. Ik zou je spanningsregelaar iig doormeten en/of vervangen.
 
Last edited:
Tja , als je zeker weet dat het uitwisselbaar is en de AC spanning juist was op de andere Kymco dan blijft er niet veel over.

Je kan nog de groene draad nalopen van de choke connector naar de weerstand en kijken of die overal nog goed is, controleren of de weerstand goed contact maakt met het frame, of het blok goed aan massa zit en de verlichtingspoel doormeten. Dat laatste doe je door bij de connector van de stator tussen wit en geel de weerstand te meten.

Dit zijn de waardes uit werkplaatshandboek: Lighting coil resistance (20℃) Yellow~Green 0.1~1.0Ω .

Kleuren weet ik niet want op jouw elek schema staat geel en wit
 
Even voor de duidelijkheid @simsa het gaat hier om een Kymco Agility, Ik heb alleen even kort een zip doorgemeten om te kijken wat 'normale waardes' zijn op zo'n aansluiting. De weerstand van de choke zelf is goed en ook de weerstand die op de kabel zit is goed (zie eerdere video's en afbeeldingen).

De weerstand maakt goed contact met het blok en de weerstand is vanaf de weerstand naar de choke ook zo rond de 13. Ik zal de stator volgende keer doormeten maar ik vermoed dat dit het haast niet kan zijn gezien al het andere goed werkt. Ik heb gewoon geen idee op dit moment..
Weerstand + spanningsregelaar zijn vervangen voor werkende exemplaren, choke zelf op accu werkt alleen in combinatie op de scooter werkt het niet.
 
Als het geen draadbreuk , of slechte verbinding is , van de stator naar de choke , dan zou ik gokken op een euvel met de stator , je hebt tenslotte al een goede regelaar geprobeerd .
 
Als het geen draadbreuk , of slechte verbinding is , van de stator naar de choke , dan zou ik gokken op een euvel met de stator , je hebt tenslotte al een goede regelaar geprobeerd .
Draadbreuk is onwaarschijnlijk als er wel spannings op de kabels staat, toch? Slechte verbinding weet ik niet zeker gezien de kabels helemaal geencapsuleerd zijn. Verlichting werkt goed op de stator maar geen idee wat het anders moet/kan zijn...
 
Back
Top