GTS toscana dynamic claxon

Scooter fan

New Member
Ha, Ik heb laatst een scooter aangeschaft. Deze liet ik iets te lang staan en zo was de accu leeg. Toen besloot ik om die dus weer op te laden. Nadat ik dit gedaan had kon ik weer rijden en deed mijn claxon het nog. Dagje later wil ik rijden en plots deed de claxon het niet meer. Ik zag dat de accu 3/7 streepjes is, maar denk dat het daar niet aan kan liggen. Weet iemand wat het is of kan zijn en hoe ik dit kan verhelpen?
Groetjes
 
Advertisement - register to remove this

Ik denk aan 3 mogelijkheden of een combinatie ervan, namelijk:

  1. Door de stilstand is je accu overleden door sulfatering, laat zich goed opladen maar bij de minste belasting is hij weer leeg.
  2. De accu was niet goed opgeladen.
  3. De scooter laadt de accu niet op als je rijdt.
Dus ik zou de accu nog eens een nachtje aan de lader hangen en daarna een paar uurtjes laten rusten.
Vervolgens de accu opnieuw inbouwen.
Spanning over de accupolen meten tijdens het elektrisch starten, spanning mag niet onder de 10Volt gaan.
Spanning over de polen meten bij scooter enkel op contact, spanning moet minimaal 12,25 Volt zijn en blijven.
Spanning over de accupolen meten met lopende motor met verhoogd toerental, de spanning over de polen moet stijgen tussen de 13,x en 15 Volt.
 
Ik denk aan 3 mogelijkheden of een combinatie ervan, namelijk:

  1. Door de stilstand is je accu overleden door sulfatering, laat zich goed opladen maar bij de minste belasting is hij weer leeg.
  2. De accu was niet goed opgeladen.
  3. De scooter laadt de accu niet op als je rijdt.
Dus ik zou de accu nog eens een nachtje aan de lader hangen en daarna een paar uurtjes laten rusten.
Vervolgens de accu opnieuw inbouwen.
Spanning over de accupolen meten tijdens het elektrisch starten, spanning mag niet onder de 10Volt gaan.
Spanning over de polen meten bij scooter enkel op contact, spanning moet minimaal 12,25 Volt zijn en blijven.
Spanning over de accupolen meten met lopende motor met verhoogd toerental, de spanning over de polen moet stijgen tussen de 13,x en 15 Volt.
Ha kan het ook iets anders zijn? Scooter rijdt nog perfect en alle lampjes en handverwarming etc doet het nog. Accu laadt ook gewoon op tijdens het rijden....
 
vraag me eerlijk gezegd af waarom er naar de accu gekeken word als enkel de claxon het niet meer doet...
handvatverwarming word vaak achteraf ingebouwd en heeft eigen draadjes naar je accu, dus hierin kan ook de oorzaak van je lege accu zitten...

als alles van het 12V systeem het prima doet, en alleen de claxon niet, kun je je afvragen:
heeft de scooter al die tijd buiten gestaan? (condensatie van temperatuurwisselingen kan nog wel eens voor sores zorgen.
en nee, dat geld niet alleen voor chinese scooters, ook vespa's zijn daar vatbaar voor)
is de schakelaar verrot waardoor er geen stroom meer doorheen komt?
zijn de twee stekkertjes (van plus en min draad) bij de claxon verroest?
zit er kabelbreuk ergens?
 
Last edited:
vraag me eerlijk gezegd af waarom er naar de accu gekeken word als enkel de claxon het niet meer doet...
Dat is inderdaad zo ik heb mij blind gestaard op de opmerking van de voltmeter in de cockpit maar hij heeft de accu opgeladen en de dag erna gaf de voltmeter in de cockpit nog maar 3 streepjes van de 7 aan.
Dus op 1 of andere manier "loopt" de accu leeg terwijl hij na een ritje juist meer opgeladen zou moeten zijn.

Nu komt TS ineens met de opmerking dat er handvatverwarming op zit en dat deze het goed doet.

Misschien dat de spanningsregelaar die extra stroom, die normaliter voor het laden van de accu wordt gebruikt, naar de HVV en raakt daardoor de accu langzaam leeg.
En als dit een nieuwere scooter is met een ECU is kan hij straks lopen.

Maar inderdaad als je enkel kijkt naar de claxon, hoeft dit natuurlijk niet aan de accu te liggen daar heb je volledig gelijk in.
 
Dat is inderdaad zo ik heb mij blind gestaard op de opmerking van de voltmeter in de cockpit maar hij heeft de accu opgeladen en de dag erna gaf de voltmeter in de cockpit nog maar 3 streepjes van de 7 aan.
Dus op 1 of andere manier "loopt" de accu leeg terwijl hij na een ritje juist meer opgeladen zou moeten zijn.

Nu komt TS ineens met de opmerking dat er handvatverwarming op zit en dat deze het goed doet.

Misschien dat de spanningsregelaar die extra stroom, die normaliter voor het laden van de accu wordt gebruikt, naar de HVV en raakt daardoor de accu langzaam leeg.
En als dit een nieuwere scooter is met een ECU is kan hij straks lopen.

Maar inderdaad als je enkel kijkt naar de claxon, hoeft dit natuurlijk niet aan de accu te liggen daar heb je volledig gelijk in.
Ja sorry dat ik de accu erbij betrok. Accu laadt gelukkig nog op en is niks mis mee tijdens het rijden. Had hem ook maar 3 streepjes opgeladen en ben hem daarna weer gaan opladen via het rijden. Is nu 4/5 streepjes. Heb me al een paar keer gekeken naar de bedrading, hier leek niks mis mee te zijn.
Snap nu helaas nog steeds niet waarom hij het niet doet. Wellicht binnenkort naar de garage...
 
Waarschijnlijk is de claxon gewoon kapot zoals @ZNEN reeds opmerkte.
Haal dat ding gewoon eens los en sluit hem direct aan op de accu dan weet je of het aan de claxon zelf ligt of dat het toch iets anders is.
 
Back
Top