Hoe kan je een originele sp 98’ mono voorvork herkennen?

Rens55

New Member
Ik ben op zoek naar een originele sp 98’ monovoorvork voor op mijn zip. Ik hoor dat er veel imitaties en omgelaste zijn. Hoe weet ik zeker dat ik een originele sp 98’ mono voorvork koop?
 
Advertisement - register to remove this

Een originele SP vork heeft 2 bevestigingspunten voor het zijkapje onder je spatbord.
De buis waar dat zijkapje op komt te zitten loopt recht, en dus niet zoals bij een Hexagon of Skipper met een soort knip erin.
Je swingarm is recht, dus het grijze deel waar je aszitting en wiel en schokbreker aan zitten.

Dat zijn de makkelijkste herkenbare punten om een echte SP vork te herkennen. Vaak zit er een look a like sp2000 velg van een Hexagon op die geeft het ook vaak weg.

Verschil tussen een SP98 en SP2000 is bijna niet te zien op het eerste gezicht maar die verschillen een klein beetje in de spatbord bevestiging en zijkapje bevestiging. Als je er 1 zou gaan ophalen en je hebt een spatbordje liggen dan die meenemen en erop schroeven, is 2 sec werk en als je sp98 spatbord dan niet perfect past en aansluit op je zijkapje kunnen het 3 dingen zijn. Of het is een sp2000 vork of krom of een omgelast exemplaar. Als je iets op het oog hebt drop maar ff foto dan wil ik best ff voor je kijken
 
Wat is het verschil met een originele voorvork?

Alleen de "looks" of zit er wel degelijk verschil in wat betreft wegligging of veren van de voorfront van de zip?
 
Wat is het verschil met een originele voorvork?

Alleen de "looks" of zit er wel degelijk verschil in wat betreft wegligging of veren van de voorfront van de zip?
Met originele vork bedoel je de standaard voorvork met 2 vorkpoten?

Kijk eens naar het circuit racen, dat zijn meestal allemaal Zipjes, laatste tijd komt er wel verandering in overigens. Maar de monovork is wel zo'n beetje het meest fijn sturende voorvorkje wat je kan hebben. Komt vooral omdat je er makkelijk een goede schokbreker onder kan monteren zoals Malossi of Stage6 of Bitubo waar je een hoop mee kan afstellen voor jou specifieke rijstijl. Nou hoef je voor het dagelijkse vervoer niet perse zo'n uitgebreide schokbreker te monteren want 90% gebruik je niet. Maar altijd goed om te weten dat het kan. En om dan over de looks nog maar te zwijgen. Als je eenmaal een goede monovork gewend bent wil je niks anders meer
 
Back
Top