Horwin SK1 review / gebruikers test. Potentie met de Chinese slag.

Aidix

Well-Known Member
Ik heb de goede gewoonte om wanneer ik een nieuwe scooter heb daar een review over te schrijven. Ik zal daar jullie dus ook deze keer mee vervelen.
Als je op google zoekt naar informatie over Horwin, dan zie je vooral blije Youtube videos van dealers die uitleggen hoe geweldig het allemaal is, of een Scooter Express test die 5 scooters kan reviewen en ze allemaal even fantastisch vindt, want ja als je al te kritisch bent dan verzuurt de relatie met de importeur en dat kan je niet hebben als magazine. Gelukkig hoef ik geen importeurs tevreden te houden of scooters te verkopen, dus kunnen we gewoon even de rok optillen en ongepaste foto's van intieme delen van deze scooter maken. Want ja, het blijft natuurlijk wel een Chinese scooter. En zoals ik de afgelopen 20 jaar gemerkt heb, ook in de tijd dat ik scooter onderdelen importeerde voor mijn webshop, wordt daar net even wat (understatement) minder nauwkeurig gewerkt dan bij merken uit Italie, Japan en Taiwan.

Als je een globaal beeld wilt krijgen van de SK1 kan je prima een video bekijken als die van Scooter Centrum Reeuwijk:

Op zich klopt dit verhaal. Voor het lage bedrag van 2900 euro koop je een flinke scooter (formaat Sym Jet 14 of Honda PCX 125) met een prima aandrijflijn en grote accu. Acceleratie, remmen, zitpositie, verlichting, opbergruimte etc... alles is zeer goed geregeld. De SK1 is ook als SK3 motorscooter verkrijgbaar. Even tussendoor bijladen gaat ook snel, in 1,5 uur laad je 40% bij, en dat is goed voor zo'n 30km rijden. Had je een Neos-e gekocht, dan moest je 4,5 uur aan de lader voor diezelfde 30km, en dan stond je overigens al met een lege accu.

Tot zover gaat alles goed. Maar hoe bouw je een grote e-scooter voor 2900 euro ? Nou dat is heel simpel, je bespaart op plekken waar de meeste mensen niet kijken. Dit is geen specifiek probleem voor Horwin, want zo werkt het bij zo goed als alle Chinese scooter merken. (Zo staat op Youtube een review van een Niu motorscooter eigenaar die 2x onder garantie een andere voorvork kreeg omdat hij na een noodstop de vork krom had getrokken. Materiaal is te zwak/dun).

  1. Je maakt gebruik van 'off the shelf' componenten. Waar Yamaha zijn motor, controller, accu etc.. zelf ontwikkelt en als resultaat met een scooter komt die net 2 rondjes om de kerk doet en dan de rest van de dag aan de lader hangt koopt een Chinees merk deze in bij een bestaande fabrikant. De complete aandrijflijn, display, lader, accu, motor etc zijn ingekocht. Dit bespaart kosten en problemen, want de kans is groter dat 1 centrale partij zijn zaakjes op orde heeft dan wanneer een startup dat doet. Dit is dus geen zwak punt maar een sterk punt.
  2. Je bespaart op materiaal.
    1. Aluminium is duurder dan staal. Bij de Horwins dus geen enkelzijdige alu achterbrug maar een stalen frame. Dit is gevoeliger voor roest.
    2. Plastic kost ook geld, dus dat kan je best iets dunner maken (helmbak materiaal is een stuk lichter dan bij een Piaggio of Kymco). Of weglaten, want zo'n spatbord houdt toch alleen maar vuil tegen. Een beetje pekel tussen de connectors van de aandrijving kan vast geen kwaad.
    3. Dat rubber stootblok van de middenbok kan je best van een ander model overnemen. Dan hangt hij een beetje scheef, big deal.
  3. Je bespaart op arbeid en kwaliteitscontrole. Als je kabels en remleidingen niet goed vastzet, dan bespaar je 10 seconde montage en de klant komt wellicht ook nog een keer terug bij de dealer als het is doorgesleten of weggecorrodeerd. Dit heb ik al bij meerdere Horwins gezien en betekent dat assemblage medewerkers niet goed worden begeleid en gecontroleerd en bij het ontwerp een lange levensduur niet op plaats 1 staat. Dit is een vrij standaard 'chinees probleem'.

Moraal van dit verhaal: Als je een Chinese scooter koopt, kijk dan goed naar potentiële zwakke punten in de montage en verhelp die. Alle bovenstaande issues zijn makkelijk te fixen met een extra spatlap, een beetje duct tape of een kabelbinder en afvijlen van het stootblok rubber.
Hoe de scooter zich op lange termijn houdt gaan we nog meemaken. Het is duidelijk dat je geen a-merk kwaliteit koopt, maar met wat kleine aanpassingen heb je een lekker rijdende scooter die van de a merken zowel qua prijs als functionaliteit geen concurrentie kent.

Fotos van bovenstaande toestanden kan je hier zien:

 
Last edited:
Advertisement - register to remove this

Ik heb de goede gewoonte om wanneer ik een nieuwe scooter heb daar een review over te schrijven. Ik zal daar jullie dus ook deze keer mee vervelen.
Als je op google zoekt naar informatie over Horwin, dan zie je vooral blije Youtube videos van dealers die uitleggen hoe geweldig het allemaal is, of een Scooter Express test die 5 scooters kan reviewen en ze allemaal even fantastisch vindt, want ja als je al te kritisch bent dan verzuurt de relatie met de importeur en dat kan je niet hebben als magazine. Gelukkig hoef ik geen importeurs tevreden te houden of scooters te verkopen, dus kunnen we gewoon even de rok optillen en ongepaste foto's van intieme delen van deze scooter maken. Want ja, het blijft natuurlijk wel een Chinese scooter. En zoals ik de afgelopen 20 jaar gemerkt heb, ook in de tijd dat ik scooter onderdelen importeerde voor mijn webshop, wordt daar net even wat (understatement) minder nauwkeurig gewerkt dan bij merken uit Italie, Japan en Taiwan.

Als je een globaal beeld wilt krijgen van de SK1 kan je prima een video bekijken als die van Scooter Centrum Reeuwijk:

Op zich klopt dit verhaal. Voor het lage bedrag van 2900 euro koop je een flinke scooter (formaat Sym Jet 14 of Honda PCX 125) met een prima aandrijflijn en grote accu. Acceleratie, remmen, zitpositie, verlichting, opbergruimte etc... alles is zeer goed geregeld. De SK1 is ook als SK3 motorscooter verkrijgbaar. Even tussendoor bijladen gaat ook snel, in 1,5 uur laad je 40% bij, en dat is goed voor zo'n 30km rijden. Had je een Neos-e gekocht, dan moest je 4,5 uur aan de lader voor diezelfde 30km, en dan stond je overigens al met een lege accu.

Tot zover gaat alles goed. Maar hoe bouw je een grote e-scooter voor 2900 euro ? Nou dat is heel simpel, je bespaart op plekken waar de meeste mensen niet kijken. Dit is geen specifiek probleem voor Horwin, want zo werkt het bij zo goed als alle Chinese scooter merken. (Zo staat op Youtube een review van een Niu motorscooter eigenaar die 2x onder garantie een andere voorvork kreeg omdat hij na een noodstop de vork krom had getrokken. Materiaal is te zwak/dun).

  1. Je maakt gebruik van 'off the shelf' componenten. Waar Yamaha zijn motor, controller, accu etc.. zelf ontwikkelt en als resultaat met een scooter komt die net 2 rondjes om de kerk doet en dan de rest van de dag aan de lader hangt koopt een Chinees merk deze in bij een bestaande fabrikant. De complete aandrijflijn, display, lader, accu, motor etc zijn ingekocht. Dit bespaart kosten en problemen, want de kans is groter dat 1 centrale partij zijn zaakjes op orde heeft dan wanneer een startup dat doet. Dit is dus geen zwak punt maar een sterk punt.
  2. Je bespaart op materiaal.
    1. Aluminium is duurder dan staal. Bij de Horwins dus geen enkelzijdige alu achterbrug maar een stalen frame. Dit is gevoeliger voor roest.
    2. Plastic kost ook geld, dus dat kan je best iets dunner maken (helmbak materiaal is een stuk lichter dan bij een Piaggio of Kymco). Of weglaten, want zo'n spatbord houdt toch alleen maar vuil tegen. Een beetje pekel tussen de connectors van de aandrijving kan vast geen kwaad.
    3. Dat rubber stootblok van de middenbok kan je best van een ander model overnemen. Dan hangt hij een beetje scheef, big deal.
  3. Je bespaart op arbeid en kwaliteitscontrole. Als je kabels en remleidingen niet goed vastzet, dan bespaar je 10 seconde montage en de klant komt wellicht ook nog een keer terug bij de dealer als het is doorgesleten of weggecorrodeerd. Dit heb ik al bij meerdere Horwins gezien en betekent dat assemblage medewerkers niet goed worden begeleid en gecontroleerd en bij het ontwerp een lange levensduur niet op plaats 1 staat. Dit is een vrij standaard 'chinees probleem'.

Moraal van dit verhaal: Als je een Chinese scooter koopt, kijk dan goed naar potentiële zwakke punten in de montage en verhelp die. Alle bovenstaande issues zijn makkelijk te fixen met een extra spatlap, een beetje duct tape of een kabelbinder en afvijlen van het stootblok rubber.
Hoe de scooter zich op lange termijn houdt gaan we nog meemaken. Het is duidelijk dat je geen a-merk kwaliteit koopt, maar met wat kleine aanpassingen heb je een lekker rijdende scooter die van de a merken zowel qua prijs als functionaliteit geen concurrentie kent.

Fotos van bovenstaande toestanden kan je hier zien:

Dank je wel voor deze tips.
Ik heb net een Horwin sk1 (blauw kenteken) gekocht.
Nog niet geleverd, maar ben in blijde afwachting.
Het verhaal over de “ opvoerlus” begrijp ik nog niet helemaal, maar misschien wordt het duidelijk als ik het zie.
 
Back
Top