Kymco start zwakke accu 12.3 volt

bince

New Member
Ik heb flink wat onderdelen vervangen van mijn kymco agility 50, omdat deze niet wilde starten. Na ook kleppen gesteld te hebben startte deze gelijk en goed.
Echter kwam ik erachter dat de accu niet oplaad tijdens het rijden en heb daarvoor een nieuwe spanningsregelaar gekocht. Nu is het alleen zo dat de accu al wat leeg was gelopen en krijg hem (ondanks dat hij nog geen 3 weken oud is) met mijn druppellader niet verder geladen dan ong 12.3 volt. De scooter wil niet starten. Is deze 12.3 volt te weinig om te starten?
 
Advertisement - register to remove this

In principe zou dit genoeg moeten zijn echter 12,3 volt spanning over de polen van de accu direct na laden wil niet automatisch betekenen dat de accu ook nog goed is.
Het feit dat je acculader bij 12,3 Volt ermee ophoudt, is waarschijnlijk een teken dat de accu z'n beste tijd gehad heeft.
Trouwens een accu laadt je niet met een druppellader, daarmee krijg je een accu niet volgeladen, een druppellader is alleen voor een volgeladen accu die langere tijd niet gebruikt wordt en omdat een loodaccu er niet goed tegen kan om langere tijd niet geladen te worden, wordt een druppellader gebruik om de accu op spanning en daarmee op conditie te houden.

Of heb je een "intelligente" lader die automatisch op druppelladen overschakeld als de accu op spanning is want dat is een andere zaak.

Wat gebeurt er met de spanning over de accupolen wanneer je de geladen accu in je scooter bouwt en je met lopende motor wat gas geeft? (4 a 5000 toeren)
Als de nieuwe spanningsregelaar z'n werk doet, zou de spanning moeten stijgen to een spanning tussen de 13,6 en 15 Volt, als hij dit niet doet, werkt de nieuwe spanningsregelaar ook niet goed.

Of de accu nog goed is, zie je gelijk als je de spanning over de accupolen meet tijdens het elektrisch starten, als de spanning onder de 10 Volt duikt, ben je aan een nieuwe accu toe.
 
In principe zou dit genoeg moeten zijn echter 12,3 volt spanning over de polen van de accu direct na laden wil niet automatisch betekenen dat de accu ook nog goed is.
Het feit dat je acculader bij 12,3 Volt ermee ophoudt, is waarschijnlijk een teken dat de accu z'n beste tijd gehad heeft.
Trouwens een accu laadt je niet met een druppellader, daarmee krijg je een accu niet volgeladen, een druppellader is alleen voor een volgeladen accu die langere tijd niet gebruikt wordt en omdat een loodaccu er niet goed tegen kan om langere tijd niet geladen te worden, wordt een druppellader gebruik om de accu op spanning en daarmee op conditie te houden.

Of heb je een "intelligente" lader die automatisch op druppelladen overschakeld als de accu op spanning is want dat is een andere zaak.

Wat gebeurt er met de spanning over de accupolen wanneer je de geladen accu in je scooter bouwt en je met lopende motor wat gas geeft? (4 a 5000 toeren)
Als de nieuwe spanningsregelaar z'n werk doet, zou de spanning moeten stijgen to een spanning tussen de 13,6 en 15 Volt, als hij dit niet doet, werkt de nieuwe spanningsregelaar ook niet goed.

Of de accu nog goed is, zie je gelijk als je de spanning over de accupolen meet tijdens het elektrisch starten, als de spanning onder de 10 Volt duikt, ben je aan een nieuwe accu toe.
Omdat de kickstart afgebroken is kan ik hem helaas niet op een andere manier starten. Het is inderdaad wel een druppellader. Ik zie dat hij wel onder de 10V zit tijdens het starten... wel balen aangezien ik de accu nog redelijk recent heb gekocht. Zou het verstandig zijn om een goede oplader te kopen of moet het een nieuwe accu zijn?
 
Start de scooter met startkabels en laat de scooter zichzelf opladen. Ik zou dan met draaiende motor de spanning op de accupolen meten. Dit moet iig 13-14.5 volt zijn na een tijdje.
Zeg niet dat het niet mogelijk is maar het zou wel raar zijn als een nwe accu binnen 3 weken kapot gaat
 
Of een echte acculader lenen bij de buren of vrienden en deze accu eens echt goed opladen want met een lader die lauter en alleen druppellading doet, krijg je een accu niet goed opgeladen en zakt de spanning natuurlijk ook gelijk.
 
Back
Top