Nieuwe carb afstellen

Ik heb een zip type 3 70cc met nu een19mm dellorto met standaard luchtfilter. Eerst had ik een 17,5mm en toen reed mijn scooter erg goed (geen dipjes ofzo) mijn top zat toen ongeveer op de 85 nu heb ik laats een 19mm carb gemonteerd alleen lukt het mij niet helemaal om deze goed af te stellen, bij vol gas houd hij in met toeren. Als ik rustig gas opbouw dan rijd hij goedt tot de 80 ongeveer als ik dan door blijf gaan met gas opbouwen dan begint hij in te houden. In mijn oude carb zat een sproeier 88 en op de nieuwe carburateur heb ik een sproeier 90 en een 88 geprobeerd maar ik blijf dit probleem houden. Moet ik dan nog hoger in sproeier? Het lijkt mij niet dat ik nog lager als 88 moet aangezien dat kleiner is als de gene in mijn vorige carburateur. De eerste 3 fotos is hoe mijn bougie eruitziet met sproeier 88 en de andere 2 fotos met sproeier 90. Wat adviseren jullie om nu te doen
 

Attachments

  • IMG_8390.jpeg
    IMG_8390.jpeg
    123.7 KB · Views: 15
  • IMG_8388.jpeg
    IMG_8388.jpeg
    116.1 KB · Views: 15
  • IMG_8389.jpeg
    IMG_8389.jpeg
    119.5 KB · Views: 15
  • IMG_8300.jpeg
    IMG_8300.jpeg
    126 KB · Views: 15
  • IMG_8299.jpeg
    IMG_8299.jpeg
    122.5 KB · Views: 16
Advertisement - register to remove this

Je bougie is te donker, maar wanneer heb je naar de bougie gekeken? Je moet eerst de scooter goed warm rijden en dan een stuk vol gas, uitzetten en de bougie checken. Als je even een paar keer gas geeft op zijn plek en dan kijkt dan is de bougie bijna altijd donkerder. Dit is dus even belangrijk!

Als hij na volgas rijden nog Zwart is dan is je hoofd sproeier te groot. Je geeft aan dat dit alleen is als je (bijna) vol gas geeft, dus je hoofdsproeier.

Aan het geluid van je scooter kan je ook een hoop opmaken.
Als je vanuit stilstand vol gas geeft, wat hoor je dan? Stottert de scooter, of hoor je een hoop bwoap geluid? Stotteren betekend een te grote sproeier, bwoap een te kleine.

Je stelt altijd eerst de hoofdsproeier af en daarna pas gasnaald en evt luchtschroef. Laat maar even weten.
 
De vorige keren heb ik gewoon mijn brommer warmgereden en daarna bougie gecheckt, en hij maakt een stotterend geluid met volgas, dit klinkt nu allemaal ook wel logisch aangezien het met sproeier 90 nog erger was als nu met een 88, straks ff uitesten wat u zij over het vol gas en dan uitzetten, ik zal er dan ff een foto bijzetten van mn bougie
 
Je had gelijk moet nog 1 maantje kleiner denk ik? Standaard zat in mn carb een 85 maar zit er ook nog een maat tussen 85 en 88? Want met de sproeier 85 toen reed die ook niet helemaal lekker
 

Attachments

  • IMG_8467.jpeg
    IMG_8467.jpeg
    169.6 KB · Views: 6
  • IMG_8468.jpeg
    IMG_8468.jpeg
    199 KB · Views: 6
  • IMG_8469.jpeg
    IMG_8469.jpeg
    168.6 KB · Views: 6
Best een poosje geleden, kan het me niet goed meer herinneren mijn top was toen rond de 80 dus dacht ooh zal wel te weinig brandstof zijn dus heb toen sproeier 90 erin gezet aangezien in mijn oude carb ook een grotere sproeier als 85 zat
 
Ik heb zelf hetzelfde, ben van 15 naar 19 gegaan ook met kleinere sproeier, snap het zelf ook ook niet zo best maar je bougie kleur is het belangrijkste.
Post automatically merged:

Best een poosje geleden, kan het me niet goed meer herinneren mijn top was toen rond de 80 dus dacht ooh zal wel te weinig brandstof zijn dus heb toen sproeier 90 erin gezet aangezien in mijn oude carb ook een grotere sproeier als 85 zat
Overigens grotere sproeier betekend zeker niet sneller. Sterker nog met een iets te kleine sproeier rijd hij vaak harder (maar is schadelijk ivm vastlopen).
Draai ff de 85 erin ga een stuk rijden, dan ff paar minuten vol gas en dan bougie checken. Kans is groot dat je richting 82 moet maar altijd langzaam afbouwen en steeds na sproeier wissel rijden en bougie checken .
 
Last edited:
Zal dit dit weekend even uitproberen, maar zoals ik al zij ree die toen met n sproeier 85 maar 80 en volgensmij maakte die toen niet persee een gek geluid, maar top was eerst 85+ dus lijkt mij niet dat dat de goeie sproeier is
 
Back
Top