Probleem elektra zip leader

PepijnZip

New Member
Goeiemiddag!
Ik heb een probleem met het aansluiten van mijn kabelboom op mijn contactslot en dashboard.

Ik heb een blok gehaald dat onder een orginele 125cc 4t zip vandaan komt, met kabelboom en subframe (plug & play zou het moeten zijn).
Echter bij het monteren was er geen passende stekker voor mijn contactslot aanwezig, verder was de aansluiting op het dashboard volledig anders. Dit is idd gek aangezien mij lijkt dat motorzip en bromzip zelfde contactslotschakelaar en zelfde dash hebben.

Heeft iemand het electrisch schema voor een motorzip kabelboom?

Als iemand tips heeft of een video van de kabelboom wil zip kun je ook reageren want ik loop goed vast.
 
Advertisement - register to remove this

Heeft iemand het electrisch schema voor een motorzip kabelboom?
Ik helaas niet.
Het enige wat ik weet dat een 100cc Zip 4T gebruik maakt van een DC-CDI ipv een AC-CDI.

Wellicht is dit ook van toepassing op de 125cc versie en dat zal dan ook wel de reden zijn dat het contactslot anders is.

Heb je ook de cdi en de spanningsregelaar van de 125cc?

Het contactslot zal ook wel niet het probleem zijn, dit zijn maar maximaal 4 draden die je eventueel ook op een andere manier kunt verbinden met je originele contactslot.

Het probleem is meer dat de connector van de cockpit verschillend is.
De enigste manier om dit goed aan te sluiten is, de cockpit-connector(en) van de oude kabelboom te knippen.
Deze dan in je cockpit steken en aan de afgeknipte draden van deze connector de juiste draden van de 125cc kabelboom te verbinden.

Echter hiervoor dien je wel een goed schema te hebben van de 125cc.
 
Zouden gewoon hetzelfde moeten zijn. Heb hetzelfde probleem met het dashboar, contact echter niet, misschien verkeerde of verknipte boom.
Ik helaas niet.
Het enige wat ik weet dat een 100cc Zip 4T gebruik maakt van een DC-CDI ipv een AC-CDI.

Wellicht is dit ook van toepassing op de 125cc versie en dat zal dan ook wel de reden zijn dat het contactslot anders is.

Heb je ook de cdi en de spanningsregelaar van de 125cc?

Het contactslot zal ook wel niet het probleem zijn, dit zijn maar maximaal 4 draden die je eventueel ook op een andere manier kunt verbinden met je originele contactslot.

Het probleem is meer dat de connector van de cockpit verschillend is.
De enigste manier om dit goed aan te sluiten is, de cockpit-connector(en) van de oude kabelboom te knippen.
Deze dan in je cockpit steken en aan de afgeknipte draden van deze connector de juiste draden van de 125cc kabelboom te verbinden.

Echter hiervoor dien je wel een goed schema te hebben van de 125cc.
ik denk dat ik het alleen per video duidelijk kan laten zien.

Achterkant van de kabelboom klopt. Spanningsregelaar en cdi/ecu zitten erop. Aansluitingen op stuurkap knoppen kloppen.
Aansluiting naar dashboard is totaal anders.
Iets lager heb je de aftakking naar de knipperlichten en claxon die kloppen.
Op dezelfde hoogte maar dan iets korter is nog een stekker los daarvan nog 2 knijpstekkertjes met dezelfde kleur draad. Stekker past verder niet op de contactslotschakelaar.

Denk dat een schema wel zal helpen, echter kan ik er geen vinden voor een motorzip.
 
Onder de rubriek "Resources" van dit forum vind je een manual van de 100cc echter het elektrisch schema is niet te lezen.
Ik heb de pdf hieronder even bijgevoegd kijk maar eens vanaf blz 45.

Nu is het wel zo dat de fabrikanten vaak dezelfde kleuren gebruiken voor dezelfde functies, misschien kun je aan de hand van het 50cc schema achterhalen wat de functie is van de nog loshangende/niet aangesloten draden.

Alhoewel voor de allernieuwste Euro4- en Euro5-norm scooters geldt dit ook maar weer deels.
 
Onder de rubriek "Resources" van dit forum vind je een manual van de 100cc echter het elektrisch schema is niet te lezen.
Ik heb de pdf hieronder even bijgevoegd kijk maar eens vanaf blz 45.

Nu is het wel zo dat de fabrikanten vaak dezelfde kleuren gebruiken voor dezelfde functies, misschien kun je aan de hand van het 50cc schema achterhalen wat de functie is van de nog loshangende/niet aangesloten draden.

Alhoewel voor de allernieuwste Euro4- en Euro5-norm scooters geldt dit ook maar weer deels.
Heb de vorige eigenaar van het motorblok gesproken.
Hij neemt het dashboard dat uit de motorzip komt mee, het contactslot heeft hij niet meer (ga er wel vanuit dat de motorzip waar het blok onderuit komt hetzelfde contactslot had.
Heb ook met hem afgesproken om te facetimen over het contactslot.
Ik zal later vandaag een foto in dit forum zetten van de draden die ik over heb (die nog geen duidelijke functie hebben).

Hoe kan ik het pdf dat u hebt bijgevoegd zien? Zie hem niet staan aan de onderkant van uw bericht.
 
Weet je zeker dat het blok onder een 125 Zip vandaan komt? en niet bijv. van een 125 Sfera o.i.d.? Waarmee begint bijv. het bloknummer? (eerste 5 tekens)
 
Oh, nice :) 125 Zip kom je niet vaak tegen (je ziet bijv. vaker een Zip100 voorbij komen) :p

In ieder geval: Ik heb de schema van een Zip125 hier weten te vinden: https://scooterforum.net/attachments/zip-125-model-jpg.58521/.

Als ik 't kabelboom zo vergelijk met een 4T (ik ga ervan uit dat jij een 4T bromzip hebt) zie je dat het contactslot idd heel wat anders is op een Zip125. Ik denk dat jezelf een stuk makkelijker maakt als je een Zip125 dashboard regelt. Dan moet je (volgens mij) alleen nog regelen dat vanuit je contactslot:
- wit op oranje (Kabelboom Zip125) komt (geschakelde +)
- Rood op rood

Dan zou je contactslot in theorie moeten werken (ervan uitgaande dat de schema klopt). Denk dat je dan alleen nog wel moet pielen met de passing light/knipperlichten.
 
Knipperlicht signaal komt hier, gek genoeg, uit de CDI.
Als uiteraad het schema klopt.
Het contactslot aansluiten zoals @AM. in z'n post#10 beschrijft.
Als de kabelboom van de 125cc zip is gebruikt en alle connectoren passen zou in principe de verlichting ook moeten werken.
Als je in het schema kijkt werkt de verlichting van de 125cc Zip, dit in tegenstelling tot de 50cc Zip, de verlichting op gelijkspanning.
Dit via de blauw/rode draad tussen de zekering van 7,5 Ampere en de aan-/uitschakelaar voor de verlichting.
Dus ik zou eens beginnen met het controleren van deze zekering en of deze gelijkspanning ook aankomt bij de schakelaar.
 
Knipperlicht signaal komt hier, gek genoeg, uit de CDI.
Als uiteraad het schema klopt.
Het contactslot aansluiten zoals @AM. in z'n post#10 beschrijft.
Als de kabelboom van de 125cc zip is gebruikt en alle connectoren passen zou in principe de verlichting ook moeten werken.
Als je in het schema kijkt werkt de verlichting van de 125cc Zip, dit in tegenstelling tot de 50cc Zip, de verlichting op gelijkspanning.
Dit via de blauw/rode draad tussen de zekering van 7,5 Ampere en de aan-/uitschakelaar voor de verlichting.
Dus ik zou eens beginnen met het controleren van deze zekering en of deze gelijkspanning ook aankomt bij de schakelaar.
Dit vinden wij iets te ingewikkeld. Ik ga hem bij een garage zetten en ze doorverwijzen naar dit forum, denk dat zei met uw uitleg ver komen..
 
Back
Top