Vader / zoon project Yamaha jog R

Deze sleutel is wel handig om te hebben en gaan jaren lang mee ,
onmisbaar gereedschap als je aan scooters sleutelt.
Met deze koppelingsleutel kan je het koppelingshuis los draaien en de koppeling zelf.


Ik leg de poulie op de grond en van boven plaats ik de sleutel en geef een paar tikken met de hamer op de sleutel om de moer los te laten schrikken, dan zet ik mijn 2 voeten in een hurk modus over de koppeling en draai de moer verder los met mijn vingers.
Monteren zelfde manier, na aan draaien nog 3 tikken van de hamer tegen de koppelingsleutel zodat het goed vast zit.
 
Deze sleutel is wel handig om te hebben en gaan jaren lang mee ,
onmisbaar gereedschap als je aan scooters sleutelt.
Met deze koppelingsleutel kan je het koppelingshuis los draaien en de koppeling zelf.


Ik leg de poulie op de grond en van boven plaats ik de sleutel en geef een paar tikken met de hamer op de sleutel om de moer los te laten schrikken, dan zet ik mijn 2 voeten in een hurk modus over de koppeling en draai de moer verder los met mijn vingers.
Monteren zelfde manier, na aan draaien nog 3 tikken van de hamer tegen de koppelingsleutel zodat het goed vast zit.

Deze heb ik gisteren idd op mijn verlanglijstje gezet!

Aangezien ik eerdaags weer wat moet gaan bestellen, zal het niet lang duren eer ik hem heb :) bestel er ook gelijk een nieuw moer bij, want deze heeft betere tijden gekend...

Gisteren uit het werk, gelijk de garage in gedoken. Zoon kwam ff helpen, dus dat is altijd gezellig!

Half uur later zat alles weer in elkaar. Jeff is een stuk gaan rijden en ik ben gaan eten.

Uurtje later, hij rijd al iets beter, maar laat nog te wensen over. Kreeg nou niet echt een duidelijk antwoord, de mega dip zit er nog steeds in.... maar komt wel ietsjes beter op toeren nu. Natuurlijk begon het te regenen op het moment dat ik mijn helm wilde gaan pakken en aangezien ik van suiker ben, heb ik het daar maar bij gelaten.

Ik twijfel wat te doen...:
1. Lichtere rollen, zit nu 4,3gr in, vervangen door nog lichtere?

2. Vario, denk dat het origineel is. Wil nog eens een liniaal erop leggen om te zien of ie niet ingevreten is. De mega dip zit op 40-50km/u, als ie daar eenmaal voorbij is trekt ie net als van 0-40 naar zijn top. Dat heeft ie overigens al sinds dag 1. Maar ja welke? Vrouw begint te mopperen dat ik wel erg veel uitgeef de laatste tijd, dus moet even wat kalm aan doen. (vandaag zou er weer voor 400,- binnen moeten komen voor Jeff zijn scooter). Iemand nog iets liggen om uit te proberen misschien?

3. Koppeling en trekveren, Grijpt goed aan, zodra je een beetje gas geeft, dus lijkt me prima.

4. Luchtfilter, Er zit een klein scheurtje in het huis aan de vieze kant. Vriendje van Jeff had nog een TNT filter (open), die we wel mochten proberen. Maar gezien ik gelezen heb hier dat powerfilters ellende is met afstellen en herrie twijfel ik. Ook zou ie denk ik dan ook veel meer gaan zuipen, maar als ie beter gaat rijden...?

Als het mooier weer is en Jeff zijn scooter rijd weer zullen we even een filmpje proberen te maken, wellicht zegt dat jullie meer.
 
De originele vario kan gaar zijn, de halfpoulie ook. Wellicht zit er in de halfpoulie nog een streep omdat ie ooit begrensd is geweest en daardoor een dip veroorzaakt. Je rollen en drukveer zijn echt prima hoor.

Ik zou de snorkel eens terug zetten in de luchtfilter. En dan sproeier 74 nemen ipv 78.
Nooit een open filter nemen.

Uit eindelijk heb je een beun scooter waarin alsnog een boel geld gaat zitten.
 
De originele vario kan gaar zijn, de halfpoulie ook. Wellicht zit er in de halfpoulie nog een streep omdat ie ooit begrensd is geweest en daardoor een dip veroorzaakt. Je rollen en drukveer zijn echt prima hoor.

Ik zou de snorkel eens terug zetten in de luchtfilter. En dan sproeier 74 nemen ipv 78.
Nooit een open filter nemen.

Uit eindelijk heb je een beun scooter waarin alsnog een boel geld gaat zitten.

Ik heb op beide geen duidelijke streep gezien. Maar vond de vario er niet best uitzien.

Ik pak jeff zijn luchtfilter wel ff, daar zit ie nog op. Had 80 erin gezet, maar dan is de bougie zwart, zal 74 ff proberen.
Want?

Hobby mag geld kosten, dat boeit mij echt niet. Heb een leeftijd nu dat dat ook geen probleem meer is. Dat ik nooit eruit zal halen wat erin gegaan is, tja daar zal ik geen moment om treuren. Het levert me plezier op en leuke momenten met mijn zoon, dat is veel kostbaarder!
 
Prima toch. Ff de vario van je zoon pakken en zien of de dip verdwijnt.

Ben ik nu zo dom..... daar had ik niet aan gedacht o_O

Moet de boel toch al loshalen, want zijn elektrische start, is iets mee. Denk dat er een tandwieltje ofz de helft van de tanden mist....
 
De originele varios voor Minarelli zijn niet al te beste kwaliteit,
het is het beste om deze te vervangen voor een betere zoals een Malossi Multivar of een goedkopere Naraku sport.
 
Fijn, grote doos binnen gekomen, alle onderdelen voor jeff zijn binnengekomen, maar ik heb een F up gemaakt... Blijkbaar bestaat de org.gaskabel uit 2 gedeelten... je snapt hem al ik mis een deel :mad:

Ik moet ook niet s'avonds laat bestellen, zucht!

Stiekem ook maar gelijk vario besteld :innocent: (Variateurset - Power 1 - Minarelli (Naraku) en koelvin voor mezelf.

Zoonlief maar even mijn sleutel gegeven, zodat ie iig naar zijn vriendin kan.
 
Mooie groef precies op het punt waar de vario normaal begrensd is. Lijkt of je ook nog wel wat vlees naar de rand hebt. Dus dat je riem nog net iets hoger kan
 
Die Vario kan je beter weggooien.

Dit was de koelvin, de vario zag er nog slechter uit… en idd die gaan de oud ijzerbak in.
Post automatically merged:

Dit gaat om combinatie rollen en drukveer. Maar vergeet ook je snaar niet. Als die te kort is zal je de rand nooit halen

Dan ga ik eerst kijken wat ie met de nieuwe vario straks doet. Strepen zetten en uit proberen.

Word vervolgd
 
Kan goed door de lengte van de snaar komen. Een snaar vinden die helemaal tot boven rijkt is niet eenvoudig. Ze verschillen hooguit een paar tienden millimeter van elkaar.
 
bij mijn overrange hoorde ook een andere snaar. Weet niet of dat bij de set die je nu hebt gekocht ook van toepassing is. Daarnaast zeg je dat dit de vaste plaat is, niet de vario. Want die vaste plaat is meestal ook iets groter, kijk op je vario hoeveel je over hebt,.
 
Prima toch. Ff de vario van je zoon pakken en zien of de dip verdwijnt.

Op aandringen van zoon, dat gisteren geprobeerd. Die van hem zag er ook niet meer al te best uit, maar een klein groefje (hoger als bij mij) en niet half weggesleten.

De dip was nu pas bij 55-60, maar daarna loopt ie net zo hard door als op lagere toeren.

Als alles meezit komt zaterdag de nieuwe binnen. Heb nog 2 nieuwe snaren liggen, allebei voor minarelli horizontaal, maar de ene is net ietsjes langer als de andere. ze zijn wel even breed vreemd genoeg. Geen idee welk merk ze zijn. Ik zal als ik hem binnen heb de langste proberen en dan zien we wel.
 
Vario is vervangen, rollen 4,3, uiteindelijk trekt ie dan het beste. Top geen idee, nog niet de ruimte gehad om die te testen.

De mijne is voorlopig even klaar.

Vakantie project:
Spuiten jeff zijn scooter
Andere uitlaat monteren

Voorbereiden is gedaan zo spuiten.

Uitlaat drama, tabeind is dood, zat er schuin ingedraaid en is helemaal verrot
Dus Dr 50 besteld en als het goed is komt ie zo binnen. Kunnen we gelijk na het spuiten doen.

Zou eens wel mee zitten …
 
een tip, spuit aub met 2K (blanke) lak....dan blijft het veel langer mooi. Onderstaande heb ik eerst in de grondlak gezet, vervolgens in 1k kleur en afgelakt in 3 lagen 2k blank. Dan is het ook meteen benzine en vuil bestendig (helaas gaat remolie er nog steeds door als dat te lang blijft zitten). En alles komt uit de spuitbus.20230705_093428.jpg
 
Last edited:
Back
Top