Vespa lx50 4t 4v heel raar elektrisch probleem

Mees.

Member
Vandaag een scooter opgehaald voor mn vriendin. Alles leek in orde, mn hele checklist nagelopen. Nette scooter, niet teveel km. Reed goed, alles deed het.

Net voordat ik wegging zag ik dat er een alarm op de scooter zat, ik testte op het knopje op de afstandbediening waardoor het alarm af ging.

Deze uiteindelijk uit gekregen, vanaf nu begint de ellende. 5 min nadat we wegreden terug naar huis stoptte de scooter opeens met gasgeven.

Hiermee bedoel ik dat ik vol gas kon geven maar dat die niet vooruit kwam.

Nadat de scooter stil kwam te staan kon ik wel gewoon weer gasgeven.

Dit gebeurde iets van 3 keer totdat hij helemaal stil kwam te staan. Toen wou hij ook moelijk aan, als die wel aanging viel die uit zodra ik aan het gas zat. Video 1


Dit is een aantal keer gebeurd, maar hij startte elke keer uiteindelijk toch. En toen kon ik normaal verder rijden.

Bij het kruispunt merkte ik dat zodra mijn knipperlicht aanstond ik geen gas kon geven. Meerdere keren gecheckt, zodra ik mijn knipperlicht aan doe, kan ik geen gas bij meer geven.

Uiteindelijk nadat de scooter 10 keer was uitgevallen en opnieuw gestart werd gebeurd er nog wat raars.

De scooter wou wel starten maar wanneer je gas geeft komt de scooter niet vooruit. Voor mijn oren klonk het als een toeren begrenzer. Maar dan op hele lage toeren afgesteld. Video 2

Elke keer viel de scooter weer sneller uit, tot op het punt dat ik maximaal 200 meter kon rijden voordat die weer uitviel.

Ook was ik erachter gekomen dat als ik het alarm aan en dan weer uit doe. Dat die dan wel gewoon start en rijd. Maar voor maar 100 meter.

Ook zag ik dat mijn knipperlicht veels te snel knipperde.

Dit alles is heel raar omdat dit allemaal tijdens de proefrit niet het geval was. Pas zodra het alarm aan ging deed die dit.

Het gaat hier om een Vespa lx50 4t 4v uit 2010 met een origineel alarm.

Is er iemand die enig idee heeft wat dit zou kunnen zijn? En waar ik kan beginnen met dit oplossen?

1:

2:

3:
 
Last edited:
Advertisement - register to remove this

Als ik de laatste video bekijk heb je hebt iig een massa probleem.

De achterlicht of remlicht gaat harder en zachter branden als je de knipperlicht aan hebt. Dat duidt op een probleem met de massa.
 
Als ik de laatste video bekijk heb je hebt iig een massa probleem.

De achterlicht of remlicht gaat harder en zachter branden als je de knipperlicht aan hebt. Dat duidt op een probleem met de massa.
Ok, ik zal even opzoeken hoe dat op te lossen.

Verder enig idee hoe het kan dat het alarm hier invloed op heeft?
Post automatically merged:

In deze post staat dat het meestal de startmotorkabel is die niet goed werkt, en dat dat dan voor massa problemen zorgt.

Aangezien de startmotor niet werkt (ook niet rond gaat of geluid maakt), ga ik er van uit dat dit het is.

Ik las ook dat je dat kan meten door de kijken of bij de zwarte draden de spanning 0hm is.

Ik zal dit allemaal even testen, en kom bij je terug als het nog steeds niet opgelost is.

In ieder geval bedankt voor het advies!
 
Last edited:
Startmotor kan ik niet bij, moet ik mijn achterwiel voor verwijderen.

Dit zou ik kunnen doen, maar ik las dat je ook een extra massa draad kan aansluiten. Is dit nu de slimste optie? En hoe zou ik dan te werk gaan, hoor het graag:)
 
Ik heb nu een kabel verbonden van het min punt van de accu naar het blok. Werkt niet, ik ga nu proberen een van het blok naar het frame te doen.

Als dat niet werkt, wat zou ik dan nog kunnen doen?
 
De ECU van deze machine werkt alleen goed wanneer de accu goed is, en voldoende wordt bijgeladen.
Wanneer de spanning van de accu te laag is krijg je allemaal "vage klachten" te zien, die maken dat je van de ene diagnose naar de andere gaat, maar die tot niets leiden. Dit is echt een groot verschil met de 4T2V, die bijna onafhankelijk van de staat van de accu wel een vonk geeft waarmee je thuis kunt komen.
- Het kan best wel een massa probleem zijn, maar wanneer de accu niet fris is, heb je een plus probleem. De accu heeft geen power genoeg.
En dat maakt duidelijk waarom ie alleen met de kickstart aan wil slaan. >> probeer een nieuwe of goede accu.
- Vaak kan je met starten nog een klein klikje uit de startmotor horen, zonder dat de startmotor rond gaat. Wanneer je dat klikje kan horen betekent dat de bendix in orde is en stroomkrijgt, maar de startmotor stuk is of dat juist hij geen stroom krijgt.
- er zijn zat topics die gaan over het relais voor de startstroom naar de startmotor en de hele kabel rimram er om heen. Er valt van alles te testen met een eenvoudige multimeter. En ik zou dan benieuwd zijn naar de laadstroom van de stator, ook al draait ie alleen stationair.
- de 4 klepper van piaggio heeft een ander systeem voor de ontsteking dan de twee kleppers. Dat is wel handig om te weten, voor jou, of een monteur.
- Dat de knipperlichten soms te snel gaan, kan te maken hebben met een kapotte gelijkrichter/spanningsregelaar. Maar ook met een knipperlichtlampje wat kapot is, en de totale weerstand in dat circuit verstoort.
Afijn, ga maar eens kijken wat je hiermee aan kan.
 
De ECU van deze machine werkt alleen goed wanneer de accu goed is, en voldoende wordt bijgeladen.
Wanneer de spanning van de accu te laag is krijg je allemaal "vage klachten" te zien, die maken dat je van de ene diagnose naar de andere gaat, maar die tot niets leiden. Dit is echt een groot verschil met de 4T2V, die bijna onafhankelijk van de staat van de accu wel een vonk geeft waarmee je thuis kunt komen.
- Het kan best wel een massa probleem zijn, maar wanneer de accu niet fris is, heb je een plus probleem. De accu heeft geen power genoeg.
En dat maakt duidelijk waarom ie alleen met de kickstart aan wil slaan. >> probeer een nieuwe of goede accu.
- Vaak kan je met starten nog een klein klikje uit de startmotor horen, zonder dat de startmotor rond gaat. Wanneer je dat klikje kan horen betekent dat de bendix in orde is en stroomkrijgt, maar de startmotor stuk is of dat juist hij geen stroom krijgt.
- er zijn zat topics die gaan over het relais voor de startstroom naar de startmotor en de hele kabel rimram er om heen. Er valt van alles te testen met een eenvoudige multimeter. En ik zou dan benieuwd zijn naar de laadstroom van de stator, ook al draait ie alleen stationair.
- de 4 klepper van piaggio heeft een ander systeem voor de ontsteking dan de twee kleppers. Dat is wel handig om te weten, voor jou, of een monteur.
- Dat de knipperlichten soms te snel gaan, kan te maken hebben met een kapotte gelijkrichter/spanningsregelaar. Maar ook met een knipperlichtlampje wat kapot is, en de totale weerstand in dat circuit verstoort.
Afijn, ga maar eens kijken wat je hiermee aan kan.
Bedankt voor de uitgebreide reactie, er valt geen klikje te horen als ik m via de startmotor probeer te starten. Ik ga eerst kijken of die daar goed verbinding maakt.

Verder geeft de accu 10volt aan stroom. Ik zal kijken wat een nieuwe doet.

Hij draait trouwens niet alleen stationair, als die werkt, werkt die prima. Maar hij valt vaak uit en als ik mijn knipperlicht aan doe dan kan ik geen gas geven.

Ik zal alles wat je hebt aangegeven even nalopen, nogmaals bedankt!
 
Verder geeft de accu 10volt aan stroom. Ik zal kijken wat een nieuwe doet.
Dit is te weinig.
als ik mijn knipperlicht aan doe dan kan ik geen gas geven.
Die accu is waarschijnlijk hemelen en of de spanningsregelaar is kaduuk, een ECU vraagt nou eenmaal een goeie spanning.
Als je de knipperlichten aan zet zal de spanning van de accu dusdanig zakken dat de ecu onvoldoende spanning krijgt en die verzorgt de ontsteking.
 
Dit is te weinig.

Die accu is waarschijnlijk hemelen en of de spanningsregelaar is kaduuk, een ECU vraagt nou eenmaal een goeie spanning.
Als je de knipperlichten aan zet zal de spanning van de accu dusdanig zakken dat de ecu onvoldoende spanning krijgt en die verzorgt de ontsteking.
Accu ligt nu aan de druppellader, zal het morgen testen en met de multimeter meten of die nog genoeg stroom geeft en niet afzakt. Om uit te sluiten of dat het probleem is, of het ergens anders licht. Zal sowieso een nieuwe halen.

Verder zal ik de massaverbinding bij de startmotor checken. En een nieuwe spanningsregelaar halen als het nodig is.

Bedankt voor de reactie! Weet ik weer hoe ik verder moet:)
 
Dit is te weinig.

Die accu is waarschijnlijk hemelen en of de spanningsregelaar is kaduuk, een ECU vraagt nou eenmaal een goeie spanning.
Als je de knipperlichten aan zet zal de spanning van de accu dusdanig zakken dat de ecu onvoldoende spanning krijgt en die verzorgt de ontsteking.
Iedereen bedankt voor de reacties, was uiteindelijk gewoon de accu. Startmotor werkt ook meteen weer.

Geen idee dat dit zo werkte bij scooters met n ecu.
 
Ik zou toch nog even de laadspanning over de accu meten want normaliter hoort de spanningsregelaar het van de accu over te nemen als de motor loopt.
De accu kan ook defect zijn gegaan doordat deze niet of niet goed geladen werd.
 
Ok, ik heb dit nog nooit eerder gedaan. En heb sowieso (nog) geen kennis over elektra.

Ik heb het even opgezocht en heb dit stukje kunnen vinden. Hieruit haal ik dat ik gewoon met de multimeter de spanning op de accu moet meten terwijl die loopt, en terwijl ik bv gas geef en knipperlicht aan doe. En dan kijken of die niet onder de 12v zakt?
 
Hieruit haal ik dat ik gewoon met de multimeter de spanning op de accu moet meten terwijl die loopt, en terwijl ik bv gas geef en knipperlicht aan doe. En dan kijken of die niet onder de 12v zakt?
Multimeter op dc 20volt , dan rode pen op plus en zwarte op de min van de accu . Als het goed is heb je nu een waarde rond de 12 / 12,5 volt.
Daarna motor starten en de pennen weer op de accu polen , iets versneld stationair laten lopen , je moet nu een waard hebben van tussen de
13.5 /15 volt . Je hoeft hiermee geen gebruikers aan te zetten .
 
Last edited:
Multimeter op dc 20volt , dan rode pen op plus en zwarte op de min van de accu . Als het goed is heb je nu een waarde rond de 12 / 12,5 volt.
Daarna motor starten en de pennen meer op de accu polen , iets versneld stationair laten lopen , je moet nu een waard hebben van tussen de
13.5 /15 volt . Je hoeft hiermee geen gebruikers aan te zetten .
Bedankt voor de uitleg! Ga ik vanmiddag doen.
 
Multimeter op dc 20volt , dan rode pen op plus en zwarte op de min van de accu . Als het goed is heb je nu een waarde rond de 12 / 12,5 volt.
Daarna motor starten en de pennen meer op de accu polen , iets versneld stationair laten lopen , je moet nu een waard hebben van tussen de
13.5 /15 volt . Je hoeft hiermee geen gebruikers aan te zetten .
Doet exact wat je zegt. Stationair is 13,5 iets versneld klimt ie naar de 14,5.
 
Ellende begint weer, vanmiddag wou die niet starten. Startmotor ging wel goed rond, ik ging kijken of die vonk had. Bougiedop zat er heel stevig op, eraf gf gehaald en weer opgezet en deed het weer.

Tijdens de rit naar haar huis begint die weer te stotteren en word steeds erger. Laad die toch niet goed op, of kijken naar bougie en bougiedop?

Wou sws bougie vervangen, bijna onmogelijk omdat die super diep zit, dieper dan op enige andere scooter waar ik ooit aan gewerkt heb. En frame zit in de weg tot het punt dat het mij gwn echt niet lukt die eruit te halen. Iemand tips?
 
Je zou even een reserve bougie , mee kunnen nemen . om te kijken of hij wel vonkt , als hij niet wil starten . Hoef je de oude er niet eerst uit te halen .
 
Je zou even een reserve bougie , mee kunnen nemen . om te kijken of hij wel vonkt , als hij niet wil starten . Hoef je de oude er niet eerst uit te halen .
Ok, ga ik sowieso testen. Maar hij start en loopt dus wel, tijdens het testen helemaal prima. Maar aan het einde van de rit waarbij die naar huis gereden moest worden begon die opeens te stotteren.
 
Back
Top