Vespa sprint E4 ratels vanuit de carterkap

kakbal05

Member
Hoi ik heb een vespa sprint euro 4 i get. Als ik er mee rijdt gaat hij ratelen vanuit de Carter, heb alles al nagekeken in de Carter en alles zag er nog goed uit. Heb geen idee meer. Het ratelen is niet extreem hard. Maar wel vervelend. Heb m’n vermoedens dat het vanuit de koppeling komt want als ik de koppeling los zonder huis op de vertandings as doe en ik draai aan t wiel hoor je niks. Maar als ik het koppelings huis erop vast draai. En je draait met het wiel begin tie te tikken/ ratelen. Iemand een idee ?
 
Advertisement - register to remove this

Hoi ik heb een vespa sprint euro 4 i get. Als ik er mee rijdt gaat hij ratelen vanuit de Carter, heb alles al nagekeken in de Carter en alles zag er nog goed uit. Heb geen idee meer. Het ratelen is niet extreem hard. Maar wel vervelend. Heb m’n vermoedens dat het vanuit de koppeling komt want als ik de koppeling los zonder huis op de vertandings as doe en ik draai aan t wiel hoor je niks. Maar als ik het koppelings huis erop vast draai. En je draait met het wiel begin tie te tikken/ ratelen. Iemand een idee ?

koppelingshuis opschuren
koppelingshuis nakijken of deze nog helemaal mooi rond is geen deuk erin? zie het als een slag in je wiel.
 
Ja zeker dat dat kan veel mensen uploaden het naar youtube en zetten hem vervolgens verborgen
En zetten hier de link
Post automatically merged:

Er komt altijd wel wat geluid uit dus let goed op.

Enigste manier om te kijken wat er ratelt is om te gaan sleutelen en lagers stuk voor stuk te controleren.
dit is de video hoor het geluid
Post automatically merged:

Hoi ik heb een vespa sprint euro 4 i get. Als ik er mee rijdt gaat hij ratelen vanuit de Carter, heb alles al nagekeken in de Carter en alles zag er nog goed uit. Heb geen idee meer. Het ratelen is niet extreem hard. Maar wel vervelend. Heb m’n vermoedens dat het vanuit de koppeling komt want als ik de koppeling los zonder huis op de vertandings as doe en ik draai aan t wiel hoor je niks. Maar als ik het koppelings huis erop vast draai. En je draait met het wiel begin tie te tikken/ ratelen. Iemand een idee ?
hier een filmpje met het geluid
 
Nee die zit achter de keerring van het carter.

Het enigste wat draait als je aan het koppelingshuis draait is de primaire as en het koppelingshuis zelf.

Koppelingshuis kan het niet zijn want dit zit gewoon vast aan de primaire as.

En de primaire as draait op een binnen lager.
 
Wel als je er te weinig vertandings olie erin doet.

Stel er moet echt 110cc erin en je doet er maar 75cc erin.. Dan komt die splash van de olie nooit meer zo hoog tegen dat lager aan.. Of krijgt gewoon minder smering en dan loopt die ook sneller kapot.

Mijn wiellager was bij 4000km ook al niet zo fris.. Draaide wel rond, maar draaide erg zwaar.. Deze heb ik na 12.000km er ook eruit gehaald er vervangen.
 
Wel als je er te weinig vertandings olie erin doet.

Stel er moet echt 110cc erin en je doet er maar 75cc erin.. Dan komt die splash van de olie nooit meer zo hoog tegen dat lager aan.. Of krijgt gewoon minder smering en dan loopt die ook sneller kapot.

Mijn wiellager was bij 4000km ook al niet zo fris.. Draaide wel rond, maar draaide erg zwaar.. Deze heb ik na 12.000km er ook eruit gehaald er vervangen
Dus nou moet ik t wiel eraf halen en dan remvoetjes vertanding eruit en die lager vervangen
 
Ja als je het zeker wilt weten zal je het toch even open moeten maken.. Misschien is er nog wel meer kapot als je pech hebt.
Moet je zo’n lager persen of Gewoon blok warm maken en die lager ijs koud en dan persen
Post automatically merged:

Ja als je het zeker wilt weten zal je het toch even open moeten maken.. Misschien is er nog wel meer kapot als je pech hebt.
Maar als ik aan t wiel draai als er geen koppeling of niks op de as zit dan hoor je helemaal niks dus dan kan t toch nooit da lager zijn
 
Last edited:
Back
Top