Vivacity doet raar stationair

Fabian-073

New Member
Beste, mijn vivacity 100cc motorblok heeft een probleem. Ik geef eerst even wat achtergrondinformatie misschien heeft t iets daarmee te maken.

T begon bij een defect chipkey probleem. Bougie vonkte niet. Nu nieuwe cdi erin gezet en vonkte weer.

Toen warmloper gereden doordat olieslang vanaf oliepomp vast zat en 2 knikjes in zaten.

Nieuwe cilinderkit met zuiger en pakkingen erop gezet. Nieuwe Zuiger in cilinder liep stroef en zat op sommige plekken klem dus vriend van mij heeft er wat met de cilinder gedaan en zuiger ging weer soepel door de cilinder. Vriend van mij heeft ook alles achter de carterkap los gemaakt en bekeken want vind ie leuk haha. Voor het inrijden heeft ie nog 100ml olie bij m’n tank gedaan, zat ongeveer 4 liter benzine in. Rijdt dus op oliepompje en een beetje voorgemixt voor het inrijden.

Nu het probleem: stationair klopt er iets niet. Als ik m start, gebeurt dat echt heel erg snel dus een klik gelijk aan. Als ie eenmaal loopt dan gaat ie na een paar sec erg in z’n toeren omhoog alsof ik lichtjes gas geef. (ligt niet aan stationairschroef) Ook wanneer ik gas geef duurt het 10 seconden voordat ie weer normaal stationair loopt, en soms gaat ie daarna niet eens naar normale toeren stationair en blijft ie dus nog veel toeren maken zonder dat ik gas geef.

Vanochtend proberen te starten en wilde maar niet aan. (Was wel koud 2 graden ofzo) Ik kom thuis van school en start in 1 klik op de knop. Gisterenochtend proberen te starten en ging in 1 klik wel gelijk aan, maar na stationair laten lopen voor 2 minuutjes moest ik ff wat pakken uit de buddybak en probeerde m daarna weer te starten maar toen wou die ook ineens helemaal niet meer starten. (wat ik er stationair van kan noemen want hij maakte uit zichzelf al wat toeren)

Toen ging ik valse lucht testen. Omdat koelkappen er opzitten heb ik daar nog geen valse lucht getest, maar wanneer ik remreiniger spuit op het spruitstukrubber aan de kant van de aansluiting van de carburateur (zie foto) gaat ie in toeren omlaag. Dus 3 x goed opnieuw erin gedrukt en vast gemaakt en blijft toeren verminderen wanneer ik er remreiniger op spuit.

Wanneer ie rijdt dan rijdt ie echt perfect en trekt lekker door (voor zover dat mag met een nieuwe cilinder ;) ).

Nu wil ik eerst weten wat jullie denken. Ik weet niet of het valse lucht is maar ik heb gelezen dat je bij valse lucht vastloper riskeert dus ik wil niet gaan rijden totdat ik dit opgelost heb en weet wat er aan de hand was (en weer vertrouwen terug krijg in de betrouwbaarheid van dit ding)

Setup is praktisch volledig origineel Peugeot 100cc blok. Enige aanpassing is malossi multivar en dus nieuwe cilinderkit.

Hopelijk is dit genoeg informatie ik ben benieuwd wat jullie denken. Alvast bedankt
 

Attachments

  • FC582C39-2443-41C5-8F75-EC54BD33E8FC.jpeg
    FC582C39-2443-41C5-8F75-EC54BD33E8FC.jpeg
    170 KB · Views: 15
Advertisement - register to remove this

Zal misschien inmiddels al op gelost zijn , maar voor die linker slangklem , lijkt het rubber niet erg lekker te zijn , en afsluitdop op die koperen nippel dicht ook goed af ? En het versneld stationair draaien kan ook ( als je een elektrische choke hebt ) door de choke komen , werkt deze goed ?
 
Voor het inrijden heeft ie nog 100ml olie bij m’n tank gedaan, zat ongeveer 4 liter benzine in. Rijdt dus op oliepompje en een beetje voorgemixt voor het inrijden.
Op de foto zie ik, denk ik , toch de nippel van de oliepompaansluiting afgedopt of vergis ik mij?

Als ie eenmaal loopt dan gaat ie na een paar sec erg in z’n toeren omhoog alsof ik lichtjes gas geef. (ligt niet aan stationairschroef) Ook wanneer ik gas geef duurt het 10 seconden voordat ie weer normaal stationair loopt,
Lijkt mij toch een teken dat de scooter te arm loopt.
Dus, of je hebt valse lucht, of de sproeier/carburateur is te klein.

Is dit nu een 12mm carburateur die ik op de foto zie?

Ik zou er toch meteen werk van maken om dit op te lossen vooral als je zegt :

Nieuwe Zuiger in cilinder liep stroef en zat op sommige plekken klem
Als de zuiger zo nauw in de cilinder past is vooral met een te arm mengsel een warmloper voorgeprogrammeerd.
 
Last edited:
Op de foto zie ik, denk ik , toch de nippel van de oliepompaansluiting afgedopt of vergis ik mij?


Lijkt mij toch een teken dat de scooter te arm loopt.
Dus, of je hebt valse lucht, of de sproeier/carburateur is te klein.

Is dit nu een 12mm carburateur die ik op de foto zie?

Ik zou er toch meteen werk van maken om dit op te lossen vooral als je zegt :


Als de zuiger zo nauw in de cilinder past is vooral met een te arm mengsel een warmloper voorgeprogrammeerd.
De vivacity 100cc heeft oliepomp aansluiting op een andere plek, deze zit origineel niet aangesloten op de carburateur. Het is een 17,5mm dellorto.

Het probleem met stationair was wonderbaarlijk verdwenen een paar dager na dit was geplaatst, alhoewel zijn er ergere problemen bij gekomen:

1 Er kwam een raar geluid uit het blok. Dit geluid kwam boven het motorgeluid uit. Het leek van achter de carterkap te komen, ik dacht eerst de v snaar die niet goed zat maar ik begin steeds meer te denken dat het de cilinder is die niet goed gemonteerd was. (Ik had m dus naar een vriend van mij gebracht, eigenlijk ook een beun maar vertrouwde m wel, hij had een paar aanpassingen gedaan dus ben een beetje bang dat hij m mss opgefokt heeft) Ik heb ongeveer 20km gereden met dat geluid uit mn blok, en reed gewoon prima, alhoewel heb ik bijna alleen op kwart/half gas gereden want ik vertrouwde het niet + nieuwe cilinder dus moet sowieso nog ingereden worden.

2. Ik denk dat er een beetje zand tussen mn luchtfilter aansluiting en carburateur is gekomen. Hij start nu namelijk helemaal niet en er komt een enorm geschuur uit de motor als ik m probeerde te starten. Dus ik haalde luchtfilter eraf en zag sporen op de gasschuif (zie foto)

Verder heb ik altijd met precies deze setup gereden alleen nieuwe cilinder en cdi op geplaatst maar dus verhoudingen qua te arm denk ik niet, behalve dat nu dan beetje olie was toegevoegd aan benzine

@trabiarie , heb idd elektrische choke, deze deed het voorheen goed en ik had dit probleem nooit voor de nieuwe cilinder (en alle andere problemen afgelopen maanden) Kan natuurlijk dat deze defect is nu op de een of andere manier maar daar ga ik nu nog niet van uit.

Ik ga later proberen wat filmpjes toe te voegen, zegt wat meer over raar geluid dan als ik t typ.

Nieuwe cilinderkit heeft nu 50km in totaal gereden

Nu ik eraan denk, scooter viel wel 2 x uit toen ik aan t rijden was, ik hoop en denk geen warmloper want dat voelde heel anders want bij warmloper voelde ik mn achterwiel echt blokkeren en dat was hier niet zo. De eerste keer viel die tijdens het rijden uit met kwartgas en 2e keer viel die uit toen ik m deed uitrollen naar een bochtje. Misschien doordat er iets verstopt was door zand in mn carb, kan ook iets anders zijn ik word gek van die scooter heb geen tijd om te maken en ben te naïef om m weg te brengen maar staat ondertussen wel al 3 maanden praktisch stil. :(

Hopelijk weten jullie meer! Filmpjes volgen nog. Ook nog foto van bougie toegevoegd voor als het misschien wel iets in de afstelling zou zijn
 

Attachments

  • ABE09A7B-F8FB-4823-94DC-252F17A06E1A.jpeg
    ABE09A7B-F8FB-4823-94DC-252F17A06E1A.jpeg
    176.9 KB · Views: 5
  • IMG_5661.jpeg
    IMG_5661.jpeg
    173.8 KB · Views: 5
  • C15126EE-4AEA-41D6-AE35-47E5FB61FA10.jpeg
    C15126EE-4AEA-41D6-AE35-47E5FB61FA10.jpeg
    119.2 KB · Views: 5
  • IMG_5552.jpeg
    IMG_5552.jpeg
    101.8 KB · Views: 5
Back
Top