Wil niet stationair lopen wanneer warm

N13KNL

New Member
Hallo,

Ik ben voor een kennis een Yamaha Neo's oud model aan het nakijken. Het enige kwaaltje wat deze scooter nu nog heeft is dat hij niet zonder gas te geven wil draaien als de motor warm is. Bij koude motor start hij in één kick of druk op de knop.

Het betreft een Neo's uit 2005 op snor kenteken met (natuurlijk) een 2-takt motorblok. De scooter niet versleuteld, oftewel nog helemaal orgineel. Er komt blauwe rook uit de uitlaat wanneer ik hem met gas start als hij warm is. Bougie was ook vettig en zwart (loopt dus te rijk). De scooter heeft de originele oliepomp nog en die is ook aangesloten.

Ik heb de bougie vervangen voor een nieuwe met iets hogere hittegraad en heb de sproeier 6 maten lager gedaan (van 64 naar 58).

Ik hoor graag wat voor oplossingen mogelijk zijn.

Mvg
 
Advertisement - register to remove this

De sproeier die je vervangen hebt heeft geen invloed op stationaire gedrag. Ik zou het eerder zoeken in de luchtschroef afstelling en als alles nog origineel is, incl zuiger en cilinder, ook maar ff compressie meten.
 
Last edited:
De sproeier die je vervangen hebt heeft geen invloed op stationaire gedrag. Ik zou het eerder zoeken in de luchtschroef afstelling en als alles nog origineel is, incl zuiger en cilinder, ook maar ff compressie meten.
Ik zal de compressie even gaan opmeten. Ik weet zeker dat alles orgineel is. De eigenaar van de scooter is de 1e eigenaar en heeft nagenoeg niets hoeven vervangen behalve kleine dingen als pakkingen, spruitstuk etc.
 
Houd je er wel rekening mee dat de motor bij meer gas nu waarschijnlijk te arm loopt met de kleinere sproeier
 
Houd je er wel rekening mee dat de motor bij meer gas nu waarschijnlijk te arm loopt met de kleinere sproeier
Had ik al in de gaten maar heb zojuist de bougie gechecked. Wederom vettig. Echt helemaal zwart. Lijkt me toch iets met de oliepomp waardoor hij dan te rijk mengt. Ik zet de sproeier terug naar de 64 die er voorheen in zat. Zekere voor het onzekere.

Compressie was goed. Verder een idee wat het kan zijn?
 
De luchtschroef zoals ik al zei en idd de oliepomp want dat is geloof ik in te stellen.
Maar post anders ff een foto vd bougie. Er is verschil hoe de bougie er uit ziet tussen te rijk en te vet
 
De luchtschroef zoals ik al zei en idd de oliepomp want dat is geloof ik in te stellen.
Maar post anders ff een foto vd bougie. Er is verschil hoe de bougie er uit ziet tussen te rijk en te vet
Dat zou top zijn!
Post automatically merged:

De luchtschroef zoals ik al zei en idd de oliepomp want dat is geloof ik in te stellen.
Maar post anders ff een foto vd bougie. Er is verschil hoe de bougie er uit ziet tussen te rijk en te vet
Zou je mij uit kunnen leggen hoe ik de oliepomp in kan stellen? Ik neem aan dat daarvoor een stelschroef is.
 
Oliepompen gaan vaak kapot of werken niet meer hoe ze moeten werken na een tijd ik zou als de motor warm is afstappen en aan de luchtschroef draaien en mss hoor je dan wat de juiste afstelling is voor als ie warm staat
 
Ik ken het model niet specifiek genoeg. Ik adviseer je even een werkplaats handboek te raadplegen.
Yes ga ik doen
Post automatically merged:

Oliepompen gaan vaak kapot of werken niet meer hoe ze moeten werken na een tijd ik zou als de motor warm is afstappen en aan de luchtschroef draaien en mss hoor je dan wat de juiste afstelling is voor als ie warm
Ga ik proberen!
 
Als je oliepomp werkt dmv een dubbele gaskabel dan kan je bij de oliepomp dat kabeleond strakker en losser stellen net als je achterrem zeg maar maar dana anders. Bij vol gas moest er dan een nokje gelijk met een streepje komen... als dat iets te ruim staat (zeg 1 a 2 mm bovem het streepje) krijgt die aanzienlijk meer olie en andersom lijkt me dan ook (eronder te weinig olie) dus het is zaak dat die precies goed staat
 
Een mina oliepomp is op zich een prima ding wat maar weinig kuren kent.
1 van die kuren is dat de interne afsluitklep wel eens vast wil blijven staan zodat de mengolie vrij baan heeft naar de carburateur en de olie op het membraan terecht komt. Vanwege de zwaartekracht blijft de olie dan doorsijpelen als de motor niet in werking is.

Ander euvel is het nylon (aandrijf-)tandwiel dat uiteraard aan slijtage onderhevig is. Maar dit is echter niet je probleem vermoed ik, anders zou er juist te weinig olie naar de carburateur gestuurd worden.

Ook een verkeerde afstelling (sproeiermaat) van de carburateur in combinatie met een te koude bougie kan flink gaan walmen uit de uitlaat!
Aangezien het beestje vrijwel origineel is zou ik daar niet teveel van gaan afwijken.
Ik ga er hier vanuit dat de originele cilinder en uitlaat nog aanwezig zijn op de Neo's.

En de originele oliepomp is niet af te stellen.
Deze wordt aangedreven door de krukas, dus hoe meer toeren des te meer olie er wordt aangevoerd!
De enige schroef die erop zit is de ontluchtingsschroef.

Edit:

Het is overigens wel mogelijk om het intern te kunnen reinigen d.m.v. de afdekplaat (2 schroeven) te verwijderen van de voorkant.
Op die manier kan het dan zijn dat de afsluitklep weer normaal gaat functioneren..., geen garantie echter want het is best een klote klusje!

Voor meer info aangaande de pomp, zie ook: https://scooterforum.net/resources/...kage-test-op-oude-2-takt-50-90cc-motoren.786/
 
Last edited:
Back
Top