Zip 2t knipperlichten

meesdegraef1

New Member
Ik heb een zip 2t uit 2005 18000km met een blauwe plaat en deze wil ik om laten leuren naar brom. Nou is het zo dat mijn knipperlichten veel sneller knipperen als ik mijn scooter aanzet, zodra ik gas geef of aan het rijden ben knipperen ze op normale snelheid en als ik na een stuk rijden stil ga staan (bij een stoplicht bijvoorbeeld) knipperen ze ook normale snelheid. Weet iemand of dit uitmaakt voor de keuring en weet iemand wat het probleem en oplossing is? De elektrische start doet het ook niet, zou dit iets met elkaar te maken kunnen hebben? Ontsteking?
 
Last edited:
Advertisement - register to remove this

in principe heeft het starten niets met de knipperlichten te maken . Brand je remlicht , en hoor je het startrelais klikken als je start? En als je de dikke polen van het start relais met elkaar verbind , doet de startmotor het dan wel ?
Je kan voor alle zekerheid de spanning meten van je accu , bij stilstand , en versneld stationair draaien , het versneld knipperen kan in de automaat zitten , maar geloof dat het bij een zip in de regelaar zit. Misschien is je accu op , en bij draaiende motor zorgt de laadspanning voor voldoende spanning , en knippert hij weer goed
 
Lijkt mij ook een zwakke accu.
Als deze vervangen is, doet je e-start het misschien ook weer.
Dus even meten zoals @trabiarie hierboven aangeeft.

Nadat het probleem met de knipperlichten is opgelost zou ik ook even een nieuw draadje maken voor je elektrische start.
Toch handig als je e-start het doet en je de kickstart niet staat kapot te trappen want deze dingen zijn eigenlijk niet gemaakt voor continue gebruik.
Want er komt geheid een dag dat je ergen in de middle ow nowhere staat en je kickstart ook niet meer werkt omdat deze versleten is.
 
@Sparky @trabiarie nieuwe accu erin en elektrische start doet het weer, knipperlichten knipperen op normale snelheid wanneer de accu aan de lader ligt, maar zodra ik de lader eraf haal beginnen ze weer snel te knipperen, en als ik daarna de lader weer aansluit geeft die ook niet meer aan dat de accu vol is. Wat kan het probleem hiervan zijn? Trekt iets die accu leeg? Heb de keuring volgende week vrijdag.
 
Een nieuwe accu die leeg raakt kan 2 redenen hebben, tenminste als we uitgaan dat de nieuwe accu in orde is.

  1. De accu wordt niet oof niet goed geladen.
  2. De accu wordt leeggetrokken tijdens stilstand door een lekstroom.
Dus om punt 1 uit te sluiten of te bevestigen, meet de spanning over de accupolen bij:
  1. De scooter enkel op contact maar met stilgelegde motor.
  2. De scooter met stationnair draaiende motor.
  3. De scooter met draaiende motor met wat gas erop.
Om punt 2 uit te sluiten of te bevestigen zie How To van @Bulldog aangaande lekstroom:
https://scooterforum.net/search/245569/?q=lekstroom&t=resource&o=date
 
Last edited:
Op de lader geeft die wel aan dat die oplaad en ook uiteindelijk vol is, denk dat de tweede dan het probleem is.
Post automatically merged:

@Sparky dit zou misschien al het probleem kunnen zijn maar ik zou het niet weten, mijn zip is een 2t 70cc uit 2005 en daar zit nog zn knopje op om je lampen uit en aan te zetten. Nou gingen de lampen vandaag niet meer aan en hebben we dat knopje eruit gehaald en open gemaakt en zagen dat het daarbinnen was gesmolten. We hebben de kabel los gemaakt van het knopje en er zn pinnetje in gedaan om dat stroomcircuit gesloten te houden zodat de lamen het doen. Nou dat ik er zo over nadenk denk ik dat dit zomaar het probleem zou kunnen zijn, maar zoals ik al zei heb ik niet veel verstand van de elektriciteit.
 
Last edited:
Meestal als een schakelaar van binnen gesmolten is , kan dat twee redenen hebben , door slecht contact van de schakelpunten , ( vuil , water etc ) kan er vonk vorming ontstaan , en daardoor verbrand de schakelaar . Of er loopt een te hoge stroom door de schakelaar (meer dan deze aan kan ) , door de verbruiker , of door kortsluiting. Maar dat zou , in geval van sluiting inhouden , dat de boel niet goed gezekerd is , of dat er een te hoge zekering in zit. heb je misschien een halogeen koplamp , en is dat wat er in de koplamp hoort ?
 
Zou inderdaad het probleem kunnen zijn wat @trabiarie ook beschrijft, dat de scooter meer verbruikt dan de accu opgeladen wordt, door welke reden dan ook.

Als ik jou was, zou ik toch voor de zekerheid even de 2 testjes doen.

jij zegt/concludeert:

Op de lader geeft die wel aan dat die oplaad en ook uiteindelijk vol is, denk dat de tweede dan het probleem is.
Als de accu op de oplader oplaadt, wil dit niet zeggen dat de scooter de accu ook oplaadt.
De laadspanning die van de spanningsregelaar komt als de motor van je scooter loopt, moet daarvoor wel goed zijn en dat kun je alleen constateren als je ook daadwerkelijk het testje van punt 1 uitvoert.
De je conclusie is onterecht, tenzij je de accu oplaadt, deze terug bouwt in de scooter en zonder dat je de scooter gebruikt de accu na stilstand weer leeg is want dan heb je wel te doen met een lekstroom

Dan lijkt het mij ook verstandig om de lekstroomtest van puntje 2 uit te voeren.
 
Update: scooter is door de keuring gekomen (70cc) van de rdw, de knipperlichten knipperen nogsteeds snel op contact, maar dit maakte niet uit voor de keuring en voor mijzelf maakt dit ook niks uit. Alsnog bedankt voor jullie hulp.
 
Back
Top