Aerox spie blijft kapot gaan

Rox70

Member
Ik heb dit probleem nog nooit in mijn leven gehad maar 2 dagen geleden ging mijn spie kapot dus heb er een nieuwe ingestoken. Elke keer dat ik er 1 in steek draait die goed maar eens dat ik vooruit ga, gaat het kapot is ondertussen al de 4de spie. Vliegwiel is gewoon hoe dat hij moet zijn wij hebben niks fout gemonteerd anders zou het ervoor ook gebeuren waarom gebeurt dit en is er een oplossing?
 
Advertisement - register to remove this

Dan zit het vliegwiel niet ver genoeg op de krukas. Waardoor de spie opgegeten wordt.
De spie is enkel bedoeld om het vliegwiel te positioneren. Correct gemonteerd drukt het vliegwiel niet tegen de spie.
 
Dan zit het vliegwiel niet ver genoeg op de krukas. Waardoor de spie opgegeten wordt.
De spie is enkel bedoeld om het vliegwiel te positioneren. Correct gemonteerd drukt het vliegwiel niet tegen de spie.
Moet ik die dan erin kloppen want normaal zit die toch al ver genoeg wanneer het contact maakt met de magneten?
 
Nee dat is niet ver genoeg. Zonder kracht moersleutel zul je de krukas moeten blokkeren. Dat kan bijvoorbeeld door aan de vario zijde de blokkeer sleutel te plaatsen. Vervolgens draai je de moer op het vliegwiel vast.
 
Nee dat is niet ver genoeg. Zonder kracht moersleutel zul je de krukas moeten blokkeren. Dat kan bijvoorbeeld door aan de vario zijde de blokkeer sleutel te plaatsen. Vervolgens draai je de moer op het vliegwiel vast.
Bij mijn laatste spie heb ik die wel goed erin geklopt natuurlijk niet zo hard waardoor het schade veroorzaakt maar het was dezelfde verhaal
 
Bedoel je nou de spie erin kloppen of het vliegwiel? De laatste dien je met kracht aan te draaien.
Spie heb ik ook erin geklopt zoals hoe ik het maanden lang deed en vliegwiel heb ik de eerste 2 keer gewoon erop gezet en vastgedraait toen ging het nog kapot dus heb ik hetzelfde proces gedaan maar dan het vliegwiel nog verder geklopt na dat hij op de krukas zat en vast gedraait nog steeds hetzelfde verhaal ik blokkeer de krukas ook dus hij zit wel vast
 
Stop met kloppen op het vliegwiel. Ik schrijf al een aantal keer dat je de moer moet aandraaien. Het zij met een slagmoersleutel het zij met een ratel en geblokkeerde krukas. Wat snap je niet?
 
Stop met kloppen. Ik schrijf al een aantal keer dat je de moer moet aandraaien. Het zij met een slagmoersleutel het zij met een ratel en geblokkeerde krukas. Wat snap je niet?
Ik heb 3 keer niet geklopt en gewoon alles vastgedraait met een slagmoersleutel zoals altijd het is 1 jaar zo blijven draaien en ineens blijft mijn spie kapot gaan dan doe ik toch niks fout
 
Niet echt handig om op je vliegwiel te kloppen die op je krukas gemonteerd staat,
voor je het weet klop je de krukas iets uit balans waar de zuiger in de cilinder niet blij mee zal zijn.
Zoals Tim ark al zei, het vliegwiel moet je er op doen en dan vast draaien met aan de andere kant bij de vario een blokkeersleutel te gebruiken om de krukas te laten blokkeren.

Als je minder geluk hebt is de krukas vernaaid door dat geklop , dat er bijvoorbeeld wat uit de spiebaan zelf wat meer ruimte is onstaan,
dan kan ik me wel voor stellen dat die spie zo vaak kapot gaat.
Zelf heb ik dat nog nooit mee gemaakt dus ik gok dat die gleuf uitgebeund is bij de spiebaan op de krukas of in het vliegwiel zelf.
 
Last edited:
Niet echt handig om op je vliegwiel te kloppen die op je krukas gemonteerd staat,
voor je het weet klop je de krukas iets uit balans waar de zuiger in de cilinder niet blij mee zal zijn.
Zoals Tim ark al zei, het vliegwiel moet je er op doen en dan vast draaien met aan de andere kant bij de vario een blokkeersleutel te gebruiken om de krukas te laten blokkeren.
Dat heb ik 3 keer gedaan vliegwiel perfect op de krukas hij stond vast met de spie heb daarna een varioblokkeersleutel gebruikt en met een slagmoersleutel vast gemaakt 'zonder iets te kloppen' toch ging mijn spie 3 keer kapot voor dat ik zelfs op de openbare weg ging
 
Dat heb ik 3 keer gedaan vliegwiel perfect op de krukas hij stond vast met de spie heb daarna een varioblokkeersleutel gebruikt en met een slagmoersleutel vast gemaakt 'zonder iets te kloppen' toch ging mijn spie 3 keer kapot voor dat ik zelfs op de openbare weg ging
Ow ok ik dacht te lezen dat je het vliegwiel er op klopte.
Kun je er geen foto van maken hoe die krukas er uit zit en met name waar de spie zit,
en 1 van het vliegwiel zelf waar de spie er in valt ?
En welk merk spietjes gebruik je, originele of goedkope ?
 
Ow ok ik dacht te lezen dat je het vliegwiel er op klopte.
Kun je er geen foto van maken hoe die krukas er uit zit en met name waar de spie zit,
en 1 van het vliegwiel zelf waar de spie er in valt ?
En welk merk spietjes gebruik je, originele of goedkope ?
Ik zal morgen een foto sturen want het is donker en waterpomp is gesloten. Ik heb altijd die van k parts gebruikt van 1 euro 3x5mm afmeting
 
Ik zal morgen een foto sturen want het is donker en waterpomp is gesloten. Ik heb altijd die van k parts gebruikt van 1 euro 3x5mm afmeting
Dat zouden wel de goede moeten zijn idd ,
als je de fotos morgen plaatst dan kunnen we van het forum een beter idee krijgen wat weer een beter advies op levert.
 
Back
Top