Wat heb je gekocht voor je scooter topic.

Waar die setting van langzaam openen precies voor is is mij niet geheel duidelijk. (op welke setup je dit toepast)
Maar als je een zwaardere drukveer monteerd, word het effect eigenlijk alleen maar erger.
Dat vraag ik me nu ook ineens af.
Ik neem aan de rechte spiebaan omdat die de minste weerstand geeft lijkt mij ,
de krommere spiebanen lijken mij meer weerstand te krijgen door de knik.
De rechte spiebaan word het meest gebruikt voor snelle sprints, al werkt het ook goed op een standaard setup is mijn eigen ervaring.
( 50cc standaard maar met een snelle transmissie van half Power1 , Malossi )
Op mijn andere Minarelli scooter( met Malossi Multivar en Delta clutch , malossi koppelingshuis en Malossi special belt ) heb ik een aliexpress rechte spiebaan torquedriver waar ik nu 3 jaar zonder problemen mee rijd op de rechte spiebaan.
Maar ik zal er op letten of het geen rare slijtage geeft voor de zekerheid, thnx voor die tip.
 
Last edited:
Kromme spiebaan zorgt voor vertraging . Recht treed sneller in .
Heeft eigenlijk meer voordeel bij Snellere Set Up / meer pk .
Ik vind een rechte spiebaan ook wel goed rijden met een standaard 50 cc met een snelle vario-koppeling transmissie ,
1 snelle optrek naar de top zonder enige dip.
Met de knik in de spiebaan is er toch die ene dip die iets vertraging geeft ,
wat de scooter enigszins ook beter kan maken voor rustig gebruik .
Mijn voorkeur gaat uit naar een sportievere optrek en ik ben er tevreden over de laatste 3 jaar met rechte spiebaan op een standaard cilinder .
Ik weet niet hoe het rijd zonder een snelle transmissie maar met snelle transmissie ( koppeling en vario ) vind ik het zeker niet verkeerd rijden.
 
Ligt ook Type Scooter , ik had voor mijn Speedfight 3 ,2-takt een Malossi Torque Driver gekocht , echter merkte ik bijna geen verschil , kwam dat de STD Torque Driver ook al een vrij rechte spiebaan heeft , terwijl de Malossi Torque Driver verstelbaar is in 3 standen met de pennen.
Was wel 100,00 lichter voor Jan L*l.
 
Ligt ook Type Scooter , ik had voor mijn Speedfight 3 ,2-takt een Malossi Torque Driver gekocht , echter merkte ik bijna geen verschil , kwam dat de STD Torque Driver ook al een vrij rechte spiebaan heeft , terwijl de Malossi Torque Driver verstelbaar is in 3 standen met de pennen.
Was wel 100,00 lichter voor Jan L*l.
Peugeot heeft idd betere varios en torquedrivers naar mijn idee, bij de Speedfight 1 en 2 was de vario ook al perfect en was een andere vario niet nodig.
Qua hoe die spiebanen waren weet ik niet maar als je zegt dat die op de Speedfight 3 ook beter waren geloof ik dat meteen.
Op Minarelli hori is de standaard transmissie ook niet bepaald optimaal qua varios en spiebanen in de torque driver,
dat moet wel aangepast worden als je er enigszins een vlotte transmissie wil behalen.
Mijn andere Minarelli scooter heeft ook een aangepaste transmissie in de vorm van een Malossi Multivar met een Mallosi ventilvar , Malossi special belt, Malossi delta clutch en Malossi koppelingshuis en een Aliexpress rechte spie baan torque driver.
Ik zou niet graag terug willen naar een standaard transmissie met kromme spiebaan , dit trekt super snel op met een standaard Octane 101 50 cc cilinder en Sito standaard uitlaat.
Op andere scooters met betere transmissie zou het wellicht niet nodig moeten zijn, maar Minarelli heeft standaard al een zeer slechte transmissie.
 
Last edited:
Kromme spiebaan zorgt voor vertraging . Recht treed sneller in .
Heeft eigenlijk meer voordeel bij Snellere Set Up / meer pk .
Ik heb een top performance poulie gekocht voor mijn runner met 2 verschillende rechte spiebanen. Voorderest is hij standaard op de sito plus en multivar na. Welke kan ik het beste gebruiken? De steilere of de minder steile?
 
@Twinky deze chinese torque drive is alleen voor de oude minarelli poulie uit de jaren 90. Wilde het zelf al eens proberen maar gaat niet passen.

Ben momenteel zeer tevreden, maar dacht voor die paar tientjes kan het geen kwaad.
Heb nu een MHR 2008 vario met std poulies en dat trekt goed en hoge top
 
@Twinky deze chinese torque drive is alleen voor de oude minarelli poulie uit de jaren 90. Wilde het zelf al eens proberen maar gaat niet passen.

Ben momenteel zeer tevreden, maar dacht voor die paar tientjes kan het geen kwaad.
Heb nu een MHR 2008 vario met std poulies en dat trekt goed en hoge top
Zoiets dacht ik al dat de oude poulies 33 mm waren en de nieuwere 34 mm.
Zelf heb ik een poulie van 33 mm en daar past het wel op.
Ze vermelden ook dat het het beste is om de dikte te meten voor het te bestellen .
 
Van de week een (cnc afgewerkt ) Naraku Racing V.2 vario gekocht die al een tijdje op mijn verlanglijst stond.
Deze gaat de al wat verouderde Power1 vario op mijn andere scooter vervangen icm de ( cnc afgewerkt ) Naraku racing koelvin die er al op zat.
Deze setup is afgewerkt met een Malossi special belt , Power1 koppeling en de Mezoly rechte spiebaan achterpoulie 33 mm , een Power1 cilinder met Naraku zuiger en Sito uitlaat. Ik ben benieuwd hoe dit gaat rijden als ik tijd heb om het goed af te stellen, zal wel goed komen.

De afwerking is wel super strak en de glijbus zweeft met gemak door de binnenkant van de vario even als de ramplaat en geleiders,
ik denk dat deze wel vlot zal lopen. De Naraku Vent R koppelingshuis staat ook nog de verlanglijst voor deze setup, deze heeft gaatjes rondom de buitenkant waar stof en vuil door kan ontsnappen en tevens het koppelingshuis iets af koelt , daarnaast een verstevingsring rondom wat weer wat trillingen tegen houd.
Weliswaar zou een standaard koppelingshuis al goed zijn op deze power1 50cc maar ik wil gewoon alles '' snel '' hebben in de transmissie net als mijn andere scooter.

Op die scooter merkte ik wel dat de rechte spiebaan( van aliexpress ) wel een half grammetje meer per rol kan gebruiken op mijn andere scooter met een octane 101 50cc ac + sito + 12 mm Dellorto + Malossi special belt +Malossi ventilvar + Delta clutch + Malossi koppelingshuis ( minarelli ook ) , en met de Multivar nog 1 gram per rol extra. Met een witte drukveer zit ik op die setup op de 7 gram (!) .
Met een rechte spiebaan gaat alles wat sneller op dus met een standaard cilinder moet je extra in rollen gewicht gaan heb ik geleerd nu.
Maar hij trekt op als een gek in 1 sprint naar de top , af en toe lijkt het wel een 70cc laagtoerig maar het is puur de transmissie die het veroorzaakt.
Die Malossi delta clutch heb ik al 10 jaar en minstens 25 K kilometers mee gereden op 3 scooters en de schoentjes zijn amper gesleten, zo goed maken ze ze niet meer hoorde ik laatst ( deze is van de oude maak )

De Malossi delta clutch is wel een favoriete koppeling vind ik zelf, deze kan je van laagtoerig tot hoogtoerig af stellen.
Op laagtoerig witte trekveren op de laagste stand , en de gewichten onder de schoentjes naar binnen.
Middeltoerig gele trekveren en spelen met de 3 standen, en eventueel de gewichten op stand 2 meer de richting van de schoentjes uit zodat de schoentjes in feite lichter worden dus meer toeren nodig hebben om uit te zetten.
Hoogtoerig rode trekveren en de max stand van de 3 en de gewichten op de uiterste stand naar buiten of zelfs de gewichten verwijderen.
Al met al een bijzondere koppeling waar je alle kanten mee op kunt.

IMG_20240229_143931.jpgIMG_20230415_232934.jpg
 
Last edited:
volgens mij is die groter? Kan je die opmeten?

Je hebt wel de vario, maar heb je ook die rode ventilator van dat merk. Volgens mij horen die bij elkaar.
De maat van de Naraku racing v.2 vario is 9.4 cm breed en de Naraku high speed koelvin is 10.1 cm breed heb ik net gemeten.
 
@Twinky Jij hebt een power one aluminium toch? Die zijn gewoon wat potenter dan een standaard 50. Dat komt niet zo zeer door de rechte spiebaan.

Om je een voorbeeld te geven: Ik rijd met een stage6 streetrace 50 met mhr vario, 17.5, sito. Dat loopt bijna als een dr70. Met een Yasuni R erop is het echt als een laagtoerige 70.
 
@Twinky Jij hebt een power one aluminium toch? Die zijn gewoon wat potenter dan een standaard 50. Dat komt niet zo zeer door de rechte spiebaan.

Om je een voorbeeld te geven: Ik rijd met een stage6 streetrace 50 met mhr vario, 17.5, sito. Dat loopt bijna als een dr70. Met een Yasuni R erop is het echt als een laagtoerige 70.
Het is de gietijzeren Power1 50 cc , die zit op de scooter nr2 waar ik nu mee bezig ben en nog moet af stellen.
Mijn andere scooter nr1 die is compleet klaar en rij ik ook dagelijks mee, deze scooter heeft de Octane 101 50cc ac .
Op zich vind ik het wel een pittig cilindertje voor een standaard uitvoering, hij trekt goed pittig door.
Perfect afgestelt denk ik :)
@Twinky Jij hebt een power one aluminium toch? Die zijn gewoon wat potenter dan een standaard 50. Dat komt niet zo zeer door de rechte spiebaan.

Om je een voorbeeld te geven: Ik rijd met een stage6 streetrace 50 met mhr vario, 17.5, sito. Dat loopt bijna als een dr70. Met een Yasuni R erop is het echt als een laagtoerige 70.
 
Deze is ook onderweg, met een handig formaat om naast de kmteller te monteren,
of zelfs in het dashboard zelf met wat custom werk.
En voor de 6,50 plus 2 euro voor de 7 daagse verzending geen geld voor een Gps snelheidsmeter.


Deze usb stroomvoorziening zag ik laatst in de 3 voor 5 euro Choise 5 daagse levering voor 2,53 die normaal 5,50 kost met 2 euro verzending:
Gelijk maar 2 van gekocht voor die 2 knaken.Wel handig om te hebben op mijn 2 scooters.

gps speed.png
 
Last edited:
Dat is letterlijk spotgoedkoop als er een werkende GPS module inzit. :hearteyes: Maar... er is een kans dat het niet werkt omdat er meerdere systemen zijn. Er is een kans dat er een externe GPS module nodig is voor Europa, en dan komt er op zijn goedkoopst 15 euro overheen (los van enginering om een werkend systeem te maken).

 
Dat is letterlijk spotgoedkoop als er een werkende GPS module inzit. :hearteyes: Maar... er is een kans dat het niet werkt omdat er meerdere systemen zijn. Er is een kans dat er een externe GPS module nodig is voor Europa, en dan komt er op zijn goedkoopst 15 euro overheen (los van enginering om een werkend systeem te maken).

Ik heb de reviews van dit model gelezen maar heb daar nog niets over gelezen.
We zullen zien, voor dat geld wil ik de gok wel wagen .Zodra ik het getest heb zal ik het hier even vermelden of het werkt of niet.
Wat ik wel las is dat deze maar tot 188 km/uur gaat dus voor een beetje auto of motor is het niet echt perfect.
 
Laatst deze Top performance tpr er bij gekocht om de transmissie van scoot 2 af te maken,
het koppelingshuis dat er al in zat had lichte groeven en was al iets uit gesleten had ik gemeten.
Voor die 35 euro een prima koppelingshuis , stevig en verkoelend door de buitenste ring.
Gelijk gemonteerd en de rest afgesteld, hij rijd weer lekker .tpr.png
 
Veel besteld aan klein spul voor elektra en het mooiste is de straalcabine met glasparel (had een omgebouwde koelkast in het verleden). Ook een trekker setje besteld omdat mijn trekker met klauwen niet werkt en te groot is voor de binnen lagers.
hbm-303-15.jpg-1920x1080-665a437c8d.jpg

Verder wat lampjes gekocht voor de stellage i.v.m. filmen (4 euro action), komt mooi licht vanaf met het melk kapje. Had eerst TL led bakken, maar dat is onhandig groot en dit kan ik nog even verplaatsen als ik wil.
3015543_8718964165810-110_01_20231121111151.png


Met een beetje geluk dit weekend alles binnen en anders begin volgende week, kan ik eindelijk grondig beginnen met het eerste blokje. Verder nog wat frezen opzoeken voor aluminium bewerking en ben dan wel compleet.
 
Ik heb de GPS meter binnen @Twinky, zou hem niet in de regen willen hebben dus bij vaste montage plexiglas er overheen. Zal later even testen of deze een beetje zuiver is en of het goed werkt, wie weet doet het ding er een eeuwigheid over om GPS op te pakken.

Cabine is ook binnen en dacht dat je het zelf moest monteren, maar dat valt gelukkig mee.
Post automatically merged:

Lang geleden een keer gekocht op advies van @AGM Retro GT Beun en pas deze week gebruikt op diverse kappen (resultaten deel ik later). Zeer tevreden en kan hiermee stukken opvullen (hobby projectje van kap verandering) of breuken weer vast zetten en dan lassen. Werkt beter dan verwacht en voor 14 euro uit China zeker de moeite waard.

IMG_2036[1].JPG
 

Attachments

  • IMG_2035[1].JPG
    IMG_2035[1].JPG
    241.9 KB · Views: 15
Last edited:
Back
Top